"MAHASISWA PENDIDIK, REALISASI VARSITI"



SUNGGUH AMANAH ITU BERAT 
~SEMOGA DIRI INI TERUS THABAT DAN TIDAK SEKALI-KALI FUTUR DI PERJALANAN DAKWAH~

Nik Azrul Nik Kamarudin
Exco Kebajikan dan Kemasyarakatan
Majlis Perwakilan Pelajar 
UPSI



ISLAM DULU,KINI & SELAMANYA

hadis hari ini

fikir sejenak

pengalaman mengajar kedewasaan

UPSI di hatiku

Wednesday, September 30, 2009

MEMO PEMBERITAHUAN

Adalah dimaklumkan kepada semua mahasiswa FST (major n minor FIZIK), PERSATUAN MAHASISWA SAINS UPSI, akan mengadakan program "SIMPOSIUM HALATUJU PENDIDIKAN FIZIK DI MALAYSIA "

Butir-butiran program adalah seperti berikut :

TARIKH : 3 OCT 2009
MASA : 7.45AM-2.30PM
TEMPAT : BILIK INTERAKSI BANGUNAN BITARASISWA

PEMBENTANG KERTAS KERJA :

1) PROF.MOHD YUSOF B HJ OTHMAN
2) PROF.LILIA BT HALIM
3) DR.JAAFAR B JANTAN

*CABUTAN BERTUAH DISEDIAKAN
*PELAJAR SEMESTER 5 DIWAJIBKAN HADIR
*SIJIL DISEDIAKAN

KERJASAMA JHEP UPSI DAN FAKULTI SAINS & TEKNOLOGI

Wednesday, September 16, 2009




Assalamualaikum Wbt.

Kepada sahabat-sahabiah,

Segala puji dan syukur dipanjatkan kehadrat ILLAHI, dengan nikmat islam dan iman yang diberikan dapat kita melaksanakan tanggungjawab kita sebagai hambaNya yang bersyukur. Hanya tinggal beberapa hari lagi kita akan menyambut bulan syawal yang penuh dengan kemenangan setelah sebulan berjihad dijalan Allah SWT. Dikesempatan ini, Saya insan yang bernama NIK AZRUL NIK KAMARUDIN & KELUARGA ingin memohon MAAF kepada sahabat-sahabiah semua jika diri ini pernah melakukakn kesilapan sama ada yang disedari mahupun tidak disedari ketika kita berada bersama ataupun ketika berjauhan. Mudah-mudahan Puasa & Raya tahun ini memberi makna kepada kita semua. Akhir kata, saya mengucapkan selamat bercuti, selamat menghabiskan sisa-sisa puasa dan selamat berhari raya yang bakal tiba kepada MT/EXCO-EXCO PMS,SAHABAT SEPEJUANGAN,HOUSEMATE LAMA/BARU,SAHABAT UPSI,UUM,UITM,USM,UKM,UTM,UNIMAP,UMP,UNITEN,UTEM,UMS,UNIMASUDM,UMT,UM,IPG,KMPP, dan seluruh yang mengenali diri ini.

Salam Perantauan,

NIK AZRUL NIK KAMARUDIN

Sifat-sifat asasi pendidik

1. Ikhlas
a. Taqwa asas keimanan dan pokok pengajaran Islam
b. Taqwa merupakan syarat penerimaan sst amalan
c. Al-Baiyinah:5,Al=Kahfi:110
d. Bersihkan niat dan tujukan semata-mata kerana Allah

2. Taqwa
a. Bimbangkan siksa Allah dengan mengawasi diri secara terus-menerus
b. Secara rahsia atau terang-terangan
c. Menempa yang halal dan menjauhi yang haram
d. Taqwa seumpama melalui jalan yang penuh duri
e. Al-Imran :102,Al-Ahzab:70,Al-Hayr:18,Al-Haj:1,At-Thalaq:2-3

3. Ilmu
a. Tahu urusan halal dan haram
b. Faham prinip2 akhlaq, peraturan Islam yang umum
c. Bijaksana dan tahu meletakkan ssy perkara pada tempatnya
d. Berusaha menambahkan ilmu yang memberi manfaat
e. Mempelajari prinsip2 pendidikan Islam yang baik
f. Az-Zumar::9,Al-Mujadalah:11,Taha:114

4. Suka Memaafkan
a. Sederhana dan suka memaafkan
b. Belas kasihan dan merendah diri
c. Kawal diri supaya tidak selalu marah atau bersungut
d. Al-Imran:134,As-Syura:43,Fushilat:34



Rujukan : Pendidikan Anak-anak Dalam Islam ; Dr Abdullah Nasih Ulwan

KATA-KATA MOTIVASI

Petikan dari buku BERANI GAGAL

- Saya telah lebih banyak belajar daripada kesilapan2 saya daripada kejayaan2 saya (Sir Humphry Davy)

- Kita tidak belajar daripada kejayaan2 kita, kita belajar daripada kegagalan2 kita (John Naisbitt - Pengarang Megatrends Asia)

- Kita lebih banyak mendapat kebijaksanaan daripada kegagalan berbanding dengan kejayaan. Kita sering mengetahui apa yang akan kita buat dengan menentukan apa yang tidak akan kita buat. Dan semungkinnya orang yang tidak pernah membuat kesilapan tidak pernah juga membuat penemuan (Samuel Smiles)

- Watak tidak boleh dibina dengan mudah dan senyap2. Hanya melalui pengalaman2 dugaan dan penderitaan sahaja semangat boleh diperteguh, wawasan diperjelas, cita2 diilhami dan kejayaan dicapai
(Helen Keller)

- Anda memerlukan sebanyak mungkin pengalaman2 getir untuk menzahirkan keunggulan anda (Richard Nixon)

- Hanya setelah menuruni lembah yang terdalam barulah anda dapat menilai keindahan gunung yang tertinggi (Richard Nixon)

- Terdapat faedah praktis yang terbaik dalam mengalami beberapa kegagalan awal2 lagi dalam hidup (Thomas Henry Huxley)

- Kesusahan dan kekalahan membolehkan kita mengembangkan akal kita dan maju ke hadapan (Thomas Henry Huxley)

- Berlian itu adalah sebutir arang batu yang menjadi unggul akibat tekanan (Tidak bernama)

- Kepuasan itu terletak pada usaha, bukan pada pencapaian. Usaha sempurna itu adalah kemenangan sempurna (Mahatma Ghandi)

- Kejayaan itu suatu perjalanan, bukan suatu tempat tujuan - separuh daripada keseronokannya terdapat dalam menuju ke sana (Gita Bellin)

- Orang yang gagal dalam hidupnya ialah orang yang hidup dan gagal belajar

- Kebanyakan orang membuat satu kesilapan yang sama ... dengan menganggap kegagalan sebagai musuh kejayaan.... anda semestinya mempergunakan kegagalan untuk kebaikan anda..... Teruslah mara dan buatlah segala kesilapan. Buatlah sebanyak mana yang mungkin anda buat. Kerana ingatlah bahawa disitulah tempat anda menemui kejayaan - di sebalik kegagalan
(Thomas Watson - IBM)

- Kekuatan dan perkembangan hanya terhasil melalui usaha dan perjuangan berterusan

- KEJAYAAN DAN KEGAGALAN
Aku tidak memilih untuk menjadi insan biasa
Adalah hakku untuk menjadi berbeza
Aku mencari kesempatan, bukannya keterjaminan
Tidak kuingin menjadi warga pelihaharaan
Lemah dan terpedaya dek terbiasa dengan jagaan negara
Aku ingin mengambil risiko terhitung

• Bukannya pada kebisingan di jalan yang riuh. Bukannya di tengah teriakan dan sorakan yang ramai. Melainkan pada diri kita sendirilah terdapat kemenangan dan kekalahan (Henry Wadsworth Longfellow)

• Titik pangkal setiap peningkatan adalah keyakinan terhadap diri sendiri (Sidney Newton Bremer)

• Kejayaan dalam berbagai usaha mempunyai akar mendalam pada sikap, bukan pada bakat (Sidney Newton Bremer)

• Bagaimana kita boleh berharap untuk sampai apabila kita tidak tahu ke mana kita pergi (Sidney Newton Bremer)

• Rahsia kejayaan terletak pada ketetapan dalam tujuan (Benjamin Disraeli)

• Semakin baik rancangan anda, akan membuat anda semakin bersedia untuk mecapai sasaran anda (Sidney Newton Bremer)

• Nilai sesungguhnya dari seorang manusia ditentukan oleh tujuan (niat) yang dikejarnya (Marcus Aurelius)

• Kebijaksanaan paling benar adalah ketetapan hati yang pasti (Napoleon Bonaparte)

• Dengan cara setengah-setengah orang tidak akan sampai ke mana pun (Cervantes)

• Manusia adalah seperti apa difikirkannya dalam hati (Raja Sulaiman)

• Disiplin diri adalah keajaiban yang mengubah usahawan biasa menjadi raksasa penjualan (Sidney Newton Bremer)

• Apapun yang anda inginkan untuk dijadikan kebiasaan anda, proktikkan dan bila anda tidak menghendaki sesuatu menjadi kebiasaan anda, jangan proktikkan melainkan biasakan diri anda pada hal yang lain (Epictetus)

• Lakukan kepada semua orang seakan-akan sedang menghadapi tetamu terkemuka (Konfusianisme)

• Dengan memberilah dan bukannya menerima, kita boleh menjadi kaya (Henry Ward Becher)

• Sumbangan yang terbaik bagi kemanusiaan adlah membantu orang lain supaya mereka dapat menolong diri sendiri (Sidney Newton Bremer)

- Reactive people are often affected by their physicac env. aaaa

Saturday, September 12, 2009

SALAM AKHIR RAMADHAN

ASSALAMUALAIKUM?

buat sahabat-sahabiah semua, semoga kita terus istiqomah dalam mengerjakan ibadah yang kareem ini dimana sama-sama kita berusaha mencari malam yang kita impi-impikan iaitu malam "AL-QADR". mudah-mudahan kita menemui dan mencari malam tersebut yang menjanjikan gandaan pahala yang berganda.

Friday, September 11, 2009

Malam seribu bulan....

"Verily! We have sent it (this Qur'aan) down in the Night of Decree
(Lailatul-Qadr). And what will make you know what the Night of Decree
is? The Night of Decree is better than a thousand months. Therein
descend the angels and the Rooh (i.e. Gabriel) by Allaah's Permission
with all Decrees, Peace! until the appearance of dawn."
Al-Qadr 97 : 1-5

Bismillahirahmanirrahim…

Alhamdulillah.segala puji dan syukur kehadrat Allah Subhanahu wataala yang masih lagi memberikan keizinan kepada hambaNya ini nikmat untuk hidup dalam iman dan Islam dan masih lagi diberikan kesihatan dan kekuatan untuk meneruskan kehidupan seharian dengan sebaiknya.Walaupun tika ni cukup memenatkan.tidak lupa juga selawat dan salam kepada rasul junjungan,kekasih Allah dan seluruh umat Islam yang mengasihi Allah dan rasulnya.yang telah mengorbankan segala jiwa dan raga untuk membawakan nikmat Iman dan Islam ni ke segenap sanubari insan yang bernama manusia di muka bumi ini.

apa khabar ikhwah akhawat sekalian. Alhamdulillah .moga2 semuanya sihat ceria selalu menikmati rahmat dan kasih sayang Allah sepanjang bulan Ramadhan yang dirahmati ni.sekejap jer dah masuk dah kita sekarang di sepuluh terakhir dari bulan Ramadhan ni. Rugi nyer rasanya bila difikirkan hari2 yang sebelum ni tidak dapat digunakan dengan sebaiknya. Peluang yang Allah berikan untuk melipat kali gandakan amal kebajikan kita hingga 700 kali ganda tak dapat dimanfaatkan sepenuhnya dan sebaiknya kerana perkara2 yang mungkin tidak begitu penting untuk dilakukan. Begitu jugaklah dengan amalan2 sunat yang dijanjikan Allah akan diberikan ganjaran seperti pahala amalan fardhu sepanjang bulan yang diberkati ni. Alangkah ruginya kita kan ikhwah. Apapun kita tak sepatutnya membiarkan masa yang ada begitu sahaja ikhwah dengan berfikir saja tentang perkara2 yang berlalu. Perkara yang dah berlaku. Sebaliknya gunakan masa yang masih ada ni untuk terus beramal dan beramal. Berusahalah juga untuk mencari malam yang telah dijanjikan oleh Allah ni, iaitu malam yang lebh baik daripada 1000 malam itulah malam lailatul Qadar. Nilah peluang terkhir yang perlu kita gunakan ikhwah. Moga kita akan deberikan oleh Allah untuk beramal pada malam yang mulia ni insyaAllah…. Sama2 kita berdoa ikhwah.

Lailatul Qadar dalam pencarian….

bila bercakap tentang malam “lailatul Qadr” ni banyaklah ayat2 alQuran dan hadith2 Rasulullah SAW yang menceritakan tentang keutamaan dan kelebihan beramal dimalam ni. Antaranya kelebihannya yang lebih baik daripada seribu bulan dan diampunkan dosa-dosa yang telah lalu bagi mereka yang menghidupkan malam ni dengan iman ….

"Whoever stands in (Prayer) in Lailatul-Qadr out of Eemaan and seeking reward then his previous sins are forgiven." (Bukhari)

Dan banyak lagi kelebihan2 nya yang lain. Bayangkan ikhwah lebih baik daripada seribu bulan. Bersamaan dengan 83 tahun 4 bulan. Umu kita pun belum tentu boleh sampai keangka itu atau tidak. Alangkah beruntungnya kita kalau dapa beribadat pada malam tersebut, walaupun sekejap. Apa lagi kalau dapat menikmatinya setiap tahun. Bersamalah kita berdoa dan mencari malam yang mulia ni. Malam yang padanya diturunkan oleh Allah Al Quran dari luh mahfuz ke baitil Izzah atau langit dunia.


Emmm banyak jugak hadith2 rasulullah yang menganjukan kita mencari malam lailatul qadr ni dari 10 malam terakhir bulan ramadhan dan pada malam yang ganjil seperti 21,23,25,27 dan 29. Ha malam ni dah malam ke 23 cuba ikhwah semua intai2.ntah2 malam ni kot malamNya. Pepun walaupun tak berjumpa dengan malam tu. Tak rugi kalau kita tetap beramal pada malam2 bulan Ramadhan ni.yang pastinya setiap amalan yang dilakukan padanya tetap digandakan olehNya walaupun tak sehebat ganjaran pada malam lailatul Qadr tu. Pepun beramallah ikhwah beramal dan beramallah. Bagi mereka yang berkesempatan bangunkanlah malam2 ni dengan amalan2 bacaan Al Quran dan Qiammulail dan sebagainya kerana Rasulullah sendiri mengejutkan ahli keluarga baginda untuk berqiammulail untuk mencari malam lailatul qadr ni.

"The Prophet SAW used to tighten his waist-wrapper (izaar) - (meaning detached himself from his wives in order to worship, and exerted himself in seeking Lailatul-Qadr), spend the night in worship, and wake the family in the last ten nights." (Bukhari, Muslim)

Moga Allah akan mudahkan dan memilih kita semua dari hambaNya yang diberikan kesempatan dan kekuatan untuk menghidupkan malam lailatul qadr ni insyaAllah…
mudah-mudahan kita semua menjadi salah seorang dari tetamu lailatul Qadr. sesungguhnya pesanan di atas adalah khas untuk insan yang fakir ini dalam mencari kasih sayang Sang Pencipta.Ya Allah tanamkan dalam diri hambamu ini sifat-sifat yang Engkau Muliakan dan hindarkan diri ini dari segala kemungkaran yang membolehkan diri ini lalai dari mengingati Mu..Sesungguhnya diri ini amat merindui dan dahagakan kasih dan sayang dari Mu.Ku memohon seinfiniti keampunan dariMU Ya Rabb.

kecantikan lelaki

Kecantikan Lelaki... Kecantikkan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal,
tetapi pada murni rohani Lelaki yang cantik... ... Adalah lelaki yang mampu
mengalirkan air mata untuk ingatan, Adalah lelaki yang sedia menerima segala
teguran, Adalah lelaki yang memberi madu, setelah menerima racun, Adalah lelaki
yang tenang dan lapang dada, Adalah lelaki yang baik sangka dan, Adalah lelaki
yang tak pernah putus asa. Kecantikkan lelaki berdiri di atas kemulian hati, Seluruh
kecantikkan yang ada pada Muhammad yang ummiyi, Adalah kecantikkan yang sempurna
seorang lelaki.


1. Sekurang-kurangnya ada 5 orang dalam dunia ini menyayangi anda dan sanggup mati
kerana anda.

2. Sekurang- kurangnya ada 15 orang dalam dunia ini menyayangi anda
dalam beberapa cara.

3. Sebab utama seseorang membenci anda adalah kerana dia ingin
menjadi seperti anda.

4. Senyuman daripada anda boleh membawa kebahagiaan kepada
seseorang,walaupun dia tidak menyukai anda.

5. Setiap malam ada seseorang mengingati
anda sebelum dia tidur.

6. Anda amat bermakna dalam hidup seseorang.

7. Kalau bukan kerana anda, seseorang itu tidak akan hidup bahagia.

8. Anda seorang yang istimewa dan unik.

9. Seseorang yang anda tidak ketahui menyayangi anda.

10. Apabila anda membuat kesilapan yang sangat besar, ada hikmah sebaliknya.

11. Sekiranya anda merasakan anda dipinggirkan, fikirlah semula; mungkin anda
yang meminggirkan mereka........

Diari hati seorang lelaki

WaNiTa IdaMaN.......
Wanita yang aku sayangi Adalah pencinta tuhannya Yang mengalir
cinta, takut dan harap Yang menguasai perjalanan
penghidupannya Dari waktu ke waktu Dari hari ke hari Sehingga
perjanjian Di antara jasad dan nyawanya Berakhir.... Wanita
yang aku rindui Adalah wanita yang dimata dan wajahnya
Terpancar sinar Nur Illahi Lidahnya basah dengan zikrullah Di
sudut hati kecilnya Sentiasa membesarkan Allah Wanita yang aku
cintai Yang menutup auratnya Dari pandangan lelaki ajnabi
Kehormatan dirinya menjadi mahal nilainya Disanjung tinggi
Penduduk langit dan bumi Wanita yang aku impikan Adalah yang
mendekatkan Hatiku yang telah jauh Kepada Ar Rahman dan Ar
Rahim.

Namun aku tidak ada di sana Kerana aku dilamar kebendaan dunia
Wanita yang aku kasihi Yang bersyukur pada apa yang ada Yang
bersabar pada apa yang tiada Cinta pada hidup yang sederhana
Yang tidak bermatakan benda Wanita yang aku sukai Menjadi dian
pada dirinya sendiri Menjadi pelita untuk putera-puteriku Yang
bakal dilahirkan Untuk menyambung Perjuanganku di belakang
hari Sesungguhnya Wanita yang selalu Berada di dalam doaku
Adalah dirimu....Mujahadah Sejati

Thursday, September 10, 2009

CABARAN PEMUDA MASA KINI...

Pemuda yang dihormati sekelian !!

Cabaran – cabaran masa kini yang dihadapi oleh ummat Islam, sama ada cabaran itu disedari atau tidak ?

Dalam keadaan kita yang serba lemah inilah, cabaran getir datang menguji . Tersilap langkah bererti musnah dan binasa .

Cabaran i : Kejahilan ummah .
Mereka keliru dlm mencari pedoman hidup. Hak disangka bathil dan bathil pula disangka hak. Pesta khurafat dianggap tradisi warisan dan pesta maksiat pula dianggap budaya .

Cabaran ii: Serangan aqidah .
Ia dipusatkan kpd aqidah dgn mereka mengemukakan program westernisasi dan aqidah sifar. Serangan ini dikemudi secara global dgn menggunakan semua prasarana yg ada termasuklah mengambil kesempatan melalui kemajuan teknologi maklumat .

Cabaran dan serangan ini amat b’kesan disaat ummat Islam t’kial – kial m’cari identity sebenar diri mereka sebagai ummat yang terbaik, tambahan pula peratus ummat Islam yang jahil berada di bawah paras merbahaya .

Cabaran iii: Munafiq
Wujudnya golongan yang berpakaian dan berbahasa sama dengan orang Islam ttp m’jadi boneka musuh Allah swt. Warna kulit, bangsa, budaya, bahasa dan ugama yg sama dgn kita namun malang 1001 kali malang , krn merekalah yg bertanggungjawab memainkan watak barat dan syaitan.


“Dan apabila mereka bertemu dengan orang-orang yang beriman, mereka berkata: " Kami telah beriman ", dan manakala mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka berkata pula:" Sesungguhnya kami tetap bersama kamu, sebenarnya kami hanya memperolok-olok (akan orang-orang yang beriman)". Allah (membalas) memperolok-olok, dan membiarkan mereka meraba-raba dalam kesesatan mereka (yang melampaui batas itu). Mereka itulah orang-orang yang membeli kesesatan dengan meninggalkan petunjuk; maka tiadalah beruntung perniagaan mereka dan tidak pula mereka beroleh petunjuk hidayah”.
Surah Al Baqarah . Ayat : 14 – 16

Cabaran iv: Sikap Ummat Islam .
Tidak prihatin terhadap isu dan malapetaka yang menimpa ummat Islam . Mereka tidak mengenal musuh dan akhirnya terperangkap dalam konspirasi musuh yang sangat licik . Malah mereka menjadikan kawan seperjuangan sebagai musuh . Yahudi dan barat pula dianggap kawan . Walhal Allah swt. telah mengajar .

“Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat”.
Surah Al Hujurat . Ayat : 10


Cabaran v: Ruang yang terlalu sempit untuk perlaksanaan syariat .

Kesempitan ini amat terasa apbila ulama’ tidak diberi laluan selesa utk menyebarkan agama Allah swt. Hanya dibenarkan idea dan ilmu yg tidak menyentuh sentimen ummat Islam . Sementara suara yang menghina Islam bebas berkumandang secara terbuka , jelas dan nyata bertentangan dengan prinsip dan nilai akhlak Islam .

Persoalan agama dan hukum tidak lagi dirujuk kepada para ulama’ yang muktabar , tetapi menjadi rujukan mereka ialah wartawan yang tidak berpegang dan beramal dengan prinsip ilmu dan amal Islami .

Pemuda sekelian !!

Saya gariskan 5 cabaran di sini sebagai gambaran asas rupa wajah cabaran yang dihadapi oleh ummat Islam . Sememangnya cabaran terlalu banyak dan kita tidak berupaya untuk menanganinya dalam keadaan ummat Islam menghadapi krisis keyakinan dan identity mereka yang teruk .
Kita hanya selamat andai kita giat dan gigih mengembalikan semula empayar Islam atau khilafah Islamiyyah sebagaimana yang diasaskan oleh nabi kita Muhammad saw. Kita tidak mempunyai pilihan lain sekalipun kita terpaksa berbelanja besar . Suatu belanja yang tidak terhad kepada wang ringgit tetapi juga kita terpaksa membelanjakan darah dan nyawa kita demi mengembalikan semula Khilafah Islamiyyah .

Firman Allah swt yang bermaksud :

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar”.

Surah At Taubah . Ayat : 111

Bila Aku Jatuh Cinta..

Ya Allah, jika aku jatuh cinta,
cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya pada-Mu,
agar bertambah kekuatan ku untuk mencintai-Mu.
Ya Muhaimin, jika aku jatuh cinta,
jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku pada-Mu.

Ya Allah, jika aku jatuh hati,
izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
yang hatinya tertaut padaMu,
agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu.
Ya Rabbana, jika aku jatuh hati,
jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling dari hati-Mu.

Ya Rabbul Izzati, jika aku rindu,
rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalan-Mu.
Ya Allah, jika aku rindu,
jagalah rinduku padanya agar tidak lalai aku merindukan syurga-Mu.
Ya Allah, jika aku menikmati cinta kekasih-Mu,
janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirmu.

Ya Allah, jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu,
jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu.

Ya Allah, jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu,
jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku
pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepada-Mu.

Ya Allah, Engkau tahu hati-hati ini
berhimpun dalam cinta padamu
telah berjumpa dalam taat padamu
telah bersatu dalam dakwah padamu
telah berpadu dalam syariat mu
Teguhkanlah Ya Allah ikatannya
kekalkanlah cinta kasihnya
tunjukilah jalan-jalannya
penuhilah dengan makrifat kepadamu
matikanlah ia dalam syahid dijalan-Mu
Sungguh engkau sebaik-baik penolong

Ya Allah, kabulkanlah dan sampaikanlah shalawat
kepada junjungan kami nabi Muhammad SAW
kepada keluarga, para sahabat, dan juga sampaikanlah salam kami.

Anda ingin lebih cantik dan menarik ???

Jadikanlah Ghadhdul Bashar (menundukkan pandangan) sebagai "hiasan mata" anda, nescaya akan semakin bening dan jernih.

Oleskan "lipstik kejujuran" pada bibir anda, nescaya akan semakin manis.

Gunakanlah "pemerah pipi" anda dengan kosmetik yang terbuat dari rasa malu yang dibuat dari salon Iman.

Pakailah "sabun Istighfar" yang menghilangkan semua dosa dan kesalahan yang anda lakukan.

Rawatlah rambut anda dengan "Selendang Islami" yang akan menghilangkan kelemumur pandangan lelaki yang merbahayakan.

Hiasilah kedua tangan anda dengan gelang Tawadhu' dan jari-jari anda dengan cincin Ukhuwwah.

Sebaik-baiknya kalung anda adalah kalung "kesucian".

Bedakilah wajah anda dengan "air Wudhu" nescaya akan bercahaya di akhirat.


Di mana cantiknya seorang muslimah?

Mungkin pada sepasang matanya yang hening yang selalu menjeling tajam atau yang kadang kala malu-malu memberikan kerlingan manja. Boleh jadi pada bibirnya yang tak jemu-jemu menyerlahkan senyuman manis, atau
yang sekali-sekala memberikan kucupan mesra di dahi umi juga, ayah, suami dan pipi munggil anak-anak.

Atau mungkin juga pada hilai tawanya yang gemersik dan suara manjanya yang boleh melembut sekaligus melembutkan perasaan. Sejuta perkataan belum cukup untuk menceritakan kecantikan perempuan. Sejuta malah berjuta-juta kali ganda perkataan pun masih belum cukup untuk mendefinisikan tentang keindahan perempuan.

Kitalah perempuan itu. Panjatkan kesyukuran kehadrat Tuhan kerana menjadikan kita perempuan dan memberikan keindahan-keindahan itu. Namun, betapa pun dijaga, dipelihara, dibelai dan ditatap dihadapan cermin saban waktu, tiba masanya segalanya akan pergi jua. Wajah akan suram, mata akan kelam.

Satu sahaja yang tidak akan dimamah usia, sifat keperempuanan yang dipupuk dengan iman dan ibadah.

Wednesday, September 9, 2009

CINTA DAN MENCINTAI KERANA ALLAH

Kedudukan Dua Orang Yang Cinta Mencintai Kerana Allah Sesungguhnya terdapat banyak hadith Rasulullah SAW yang menerangkan kedudukan dan darjat dua manusia yang saling cinta mencintai kerana Allah. Hadis-hadis ini menggambarkan kedudukan mereka yang mulia dan tinggi yang telah disediakan oleh Allah di dalam SyurgaNya. Di antara hadis-hadis itu ialah yang menceritakan kisah tujuh golongan lelaki yang akan dinaungi oleh Allah di bawah naungannya ketika mana tidak ada lagi naungan yang lain kecuali naungan Allah sahaja.
Hadis yang bemaksud:

"Mereka itu ialah: Pemerintah yang adil, pemuda yang membesar di dalam beribadat kepada Allah, lelaki yang hatinya terikat kepada masjid-masjid, dua orang yang berkasih sayang kerana Allah, seorang lelaki yang diajak oleh seorang wanita jelita dan cantik rupawan lalu ia berkata "aku ini takut kepada Allah", seorang lelaki yang bersedekah melalui tangan kanannya lalu disembunyikannya sehingga tangan kirinya tidak mengatahui apa yang disedekahkan oleh tangan kanannya, dan seorang lelaki yang berzikir kerana Allah (yang mengingati Allah) bersunyi ( keseorangan) lalu mengalir air matanya"

( muttafaqun alaihi)
Ini adalah dalil dan nas yang jelas menggolongkan dia sebagai orang yang berkasih sayang kerana Allah di kalangan tujuh orang yang baik lagi terpilih untuk dinaungi dibawah naungan-Nya. Inilah penghormatan dan kemuliaan paling tinggi yang dikurniakan oleh Allah kepada mereka. Di manakah lagi kita akan dapati kemuliaan yang seperti itu ???

Sesungguhnya kemulian ialah hak bagi kedua-dua orang yang berkasih sayang kerana Allah S.W.T. Dimana pada hari tersebut (kiamat) Allah Taala Rabbul Izzah menyeru mereka dan mempersilakan mereka untuk menerima anugerah yang paling tinggi, iaitu pada hari berhimpunnya sekelian bani (anak) Adam di Padang Mahsyar yang maha luas itu.

Diriwiayatkan oleh Muslim didalam hadis Qudsi yang bermaksud:
"Dimanakah orang-orang yang berkasih sayang kerana kemuliaanku pada hari ini, Aku perlindungi mereka dibawah naungan Ku pada hari yang tiada lagi naungan kecuali nuangan-Ku"

Alangkah tingginya kemuliaan mereka. Alangkah sempurnannya ganjaran yang akan mereka dapati kerana mereka berkasih sayang kerana Allah.
Sesungguhnya cinta kerana Allah bukan kerana sesuatu yang lain sahaja yang ada dalam hidup ini. Hidup ini adalah hidup yang penuh dengan pelbagai kepentingan diri dan pelbagai perkara yang disukai oleh hawa nafsu. Jadi, cinta kerana Allah dalam suasana yang demikian sangat payah untuk dicapai dan dicari. Tiada siapa yang mampu mencapainya kecuali orang yang telah bersih jiwanya, tinggi semangatnya dan mereka mampu melihat betapa hinanya dunia ini berbanding keredhaan Allah. Tidak hairanlah kalau Allah telah menyediakan bagi mereka darjat yang tinggi sesuai dengan ketinggian mereka didunia dalam mengatasi segala kesibukan dunia yang serba mewah dan penuh dengan perhiasan ini.

Kita dapati keterangan demikian dalam hadis yang diriwayatkan oleh Muaz dari Rasulullah S.A.W baginda bersabda:
"Allah Azzawajalla berfirman: orang-orang yang berkasih sayang kerana kemuliaanku, mereka mempunyai beberapa-beberapa mimbar dari cahaya, para nabi dan shuhada yang menyukai mereka "

riwayat Attarmizi
Marilah sama-kita renung seketika hadis-hadis Abu Hurairah (R.A)
maksudnya: " Bahawasanya ada seorang lelaki yang pergi menziarahi saudaranya(sahabat) di sebuah kampung yang lain, lalu Allah menyuruh malaikat memerhatikannya di atas jalannya. Maka tatkala dia sampai dia berkata : Engkau hendak ke mana ? Lelaki tersebut menjawab: Aku hendak menemui seorang saudara ku di kampung itu. Malaikat bertanya lagi " Adakah engkau telah berbudi kepadanya dan engkau mengharapkan balasannya?" Beliau menjawab " tidak, aku mencintainya kerana Allah" Maka malaikat itu brekata kepadanya "Bahawa sesungguhnya aku ini adalah utusan Allah kepada engkau, sesungguhnya Allah telah mencintaimu sebagaimana engkau mencintai dia kerana Allah.

Alangkah besarnya cinta yang sedemikian yang mengangkat manusia sampai ke darjat di mana Allah mencintai dan meredhainya.
Kesan Cinta Kepada Allah Di Dalam Kehidupan Orang Islam
Didalam hadis yang lain Rasulullah SAW menegaskan bahawa sesungguhnya Mahabbah(berkasih sayang) antara orang beriman adalah syarat-syarat iman yang memasukkan penganutnya kedalam syurga.

(("Demi yang diriku di dalam genggamannya , kamu tidak akan masuk syurga sehingga kamu beriman, dan kamu tidak beriman sehungga kamu berkasih sayang. Mahukah kamu aku (nabi) tunjukkan sesuatu yang apabila kamu melakukannya maka akan lahirlah kasih sayang? Sebarkan salam di antara kamu"))

Riwayat Muslim dari Abu Hurairah
Sesungguhnya Rasulullah telah mengetahui dengan pandangan tarbiah yang diperolehi dari Allah, bahawasanya tidak ada sesuatu pun yang dapat mencabut hasad dengki dari dada, dan kekotoran jiwa kecuali persahabatan yang sejati. Satu nilai persahabatan yang tinggi yang menguasai kehidupan orang Islam yang dibangunkan atas dasar Mahabbah, nasihat menasihati, perpaduan, bebas dari segala tipu daya, hasad dengki, benci membenci dan sebagainya.

Dengan kasih sayang yang gemilang inilah, Rasulullah telah membangunkan generasi Islam yang pertama, satu generasi yang telah menyampaikan langit kebumi (rahmat yang melimpah ruah) dan membina mahligai Islam di alam sejagat.
Inilah dia kasih sayang dan perpaduan yang tiada siapa sudi menanamnya didalam hati kecuali Islam. Kasih sayang yang suci lagi kukuh dan cinta yang setia di antara mereka jualah yang akan menjayakan perjuangan mereka.
Rasulullah SAW bersabda maksudnya:

(( Perumpamaan orang beriman yang berkasih sayang, dan saling rahmat merahmati dan di dalam kemesraan sesama mereka adalah seperti satu tubuh, apabila satu anggota mengadu sakit, maka seluruh tubuh akan turut merasainya dan membantunya dengan berjaga malam dan demam.

Riwayat Muslim
Sesunguhnya orang Islam yang menghayati ajaran agamanya akan mempunyai hati dan perasaan yang sentiasa berkobar-kobar untuk mencintai saudara dan sahabatnya. Dia akan menghadapi mereka dengan sepenuh hati dan perasaannya. Inilah asas-asas yang menjadi faktor perpaduan untuk mencapai cinta dan redha Allah di Akhirat kelak.

doaku untukmu teman

Sama-samalah kita berdoa:

Wahai Tuhan kami!
Perbaikilah hati kami,
hapuskanlah cacat cela kami,
pimpinlah kami ke arah kebaikan,
hiasilah kami dengan taqwa,
kurniakanlah kepada kami
taat setia kepadaMu
sepanjang hidup kami.

Tuhan kami! Jadilah kami ikhlas kepadaMu,
syukur kepadaMu,
bertawakkal kepadaMu,
taubat kepadaMu,
khusyuk kepadaMu.
Wahai Tuhan kami!
Sesungguhnya kami mohon kepadaMu
ketetapan di dalam urusan ini
keazaman di dalam hidayah
tolonglah kami mengingat Engkau
menyebut namaMu
mensyukuri Engkau
baik ibadat kepadaMu.

akhlak mulia

Di sudut pasar Madinah Al-Munawarah seorang pengemis Yahudi buta hari demi
hari apabila ada orang yang mendekatinya ia selalu berkata "Wahai saudaraku
jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu pembohong, dia itu
tukang sihir, apabila kalian mendekatinya kalian akan dipengaruhinya".

Namun setiap pagi Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawa makanan, dan
tanpa berkata sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapi makanan yang
dibawanya kepada pengemis itu walaupun pengemis itu selalu berpesan agar
tidak mendekati orang yang bernama Muhammad. Rasulullah SAW melakukannya
hingga menjelang Rasulullah SAW wafat. Setelah kewafatan Rasulullah tidak
ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi
buta itu.

Suatu hari Abu Bakar r.a berkunjung ke rumah anaknya Aisyah r.ha. Beliau
bertanya kepada anaknya, "Anakku adakah sunnah kekasihku (Muhammad) yang
belum aku kerjakan?".
Aisyah r.ha menjawab pertanyaan ayahnya, "Wahai Ayah, engkau adalah seorang
ahli sunnah hampir tidak ada satu sunnah pun yang belum ayah lakukan
kecuali
satu sunnah saja".
"Apakah Itu?", tanya Abu Bakar r.a.
"Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke hujung pasar dengan membawakan
makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang berada di sana", kata
Aisyah
r.ha.

Keesokan harinya Abu Bakar r.a. pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk
diberikannya kepada pengemis itu. Abu Bakar r.a mendatangi pengemis itu dan
memberikan makanan itu kepada nya. Ketika Abu Bakar r.a. mulai menyuapinya,
si pengemis marah sambil berteriak, "siapakah kamu?".
Abu Bakar r.a menjawab, "Aku orang yang biasa". "Bukan!, engkau bukan orang
yang biasa mendatangiku", jawab si pengemis buta itu, "Apabila ia datang
kepadaku tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini
mengunyah. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku dengan
lembut", pengemis itu melanjutkan perkataannya.

Abu Bakar r.a. tidak dapat menahan air matanya, ia menangis sambil berkata
kepada pengemis itu, "Aku memang bukan orang yang biasa datang padamu, aku
adalah salah seorang dari sahabatnya, orang yang mulia itu telah tiada. Ia
adalah Muhammad Rasulullah SAW."

Setelah pengemis itu mendengar cerita Abu Bakar r.a. ia pun ikut menangis,
kemudian berkata, "Benarkah demikian?, selama ini aku selalu menghinanya,
memfitnahnya, ia tidak pernah memarahiku sedikitpun, ia mendatangiku dengan
membawa makanan setiap pagi, ia begitu mulia..."
Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadat dihadapan Abu Bakar r.a.

10 perkara sia-sia

Sufyan ats-Tsauri, seorang ulama hadis yang terkemuka, menyatakan bahawa ada sepuluh hal yang termasuk dalam kategori sia-sia, iaitu:-

1. Laki-laki atau wanita yang berdoa untuk dirinya sendiri, tapi tidak dimohonkannya doa untuk ibu-bapanya sendiri dan kaum Muslimin.

2. Orang yang kerapkali membaca Al Quran, tapi tidak membaca secara tertib sampai seratus ayat tiap-tiap hari.

3. Laki-laki yang masuk ke dalam masjid, kemudian ia keluar kembali dari masjid itu tanpa mengerjakan shalat tahiyatul-masjid.

4. Orang-orang yang melewati tanah perkuburan, tapi tidak mengucapkan salam kepada penghuni-penghuni kubur dan tidak mendoakan untuk keselamatan arwah-arwah mereka.

5. Laki-laki yang masuk pada hari Jumaat ke suatu kota, kemudian ia keluar lagi dari kota itu tanpa mengerjakan shalat Jumaat berjemaah.

6. Laki-laki atau wanita yang tinggal di suatu lingkungan dengan seorang ulama, tapi dia tidak mempergunakan kesempatan itu untuk menambah ilmu pengetahuan.

7. Dua orang laki-laki yang bersahabat, tapi mereka tidak saling menanyakan tentang keadaan masing-masing dan keluarganya.

8. Laki-laki yang mengundang seseorang menjadi tetamunya, tapi tidak diacuhkan dan tidak dilayani tetamunya itu.

9. Pemuda yang menjadikan zaman mudanya berlalu begitu saja tanpa memanfaatkan waktu yang berharga itu untuk menuntut ilmu dan meningkatkan budi pekerti.

10. Orang yang tidak menyedari tetangganya yang merintih lantaran kelaparan, sedang ia sendiri makan kekenyangan di dalam rumahnya.

Saturday, September 5, 2009

Hikmah sujud

Hikmah sujud antara lain ialah:

1- Melegakan sistem pernafasan (rilieved congestion for breathing).

2- Mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya. Bernafas ketika sujud akan :

3- Membetulkan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya.

4- Membetulkan pundi peranakan yang jatuh (prolapsed uterus/fallen band womb)

5- Melegakan sakit hernia.

6- Mengurangkan sakit senggugut ketika haid.

7- Melegakan bahagian paru-paru dari ketegangan ( high parts of the lungs )

8- Mengurangkan kesakitan pada pesakit APPENDIKS @ SPLEEN(limpa)

9- Kedudukkan sujud paling baik untuk berehat dan mengimbang lingkungan bahagian belakang tubuh.

10- Meringankan bahagian PELVIS.

11- Memberi dorongan untuk mudah tidur .

12- Mengerakkan otot bahu, dada, leher, perut, punggung ketika akan sujud dan bangun darinya.

13- Gerakan otot-otot itu menjadikannya (otot) lebih kuat dan elastik,secara otomatik memastikan kelicinan perjalanan darah yang baik (smooth blood circulation).

14- Bagi wanita, gerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik, mudah
berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar dari sakit buah dada.

15- Mengurangkan kegemukkan (obesity).

16- Gerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah kembali ke tempat asal serta terhindar dari sakit bergelombang perut(convulsions).

17- Otak manusia (organ terpenting) menerima banyak bekalan darah dan oksigen.

18- Mengelakkan pendarahan otak jika kita tiba-tiba menerima pompa darah ke otak secara kuat dan mengejut, terhindarlah penyakit seperti APOPLEXIA RUPTURE OF BLOOD VESSELS DAN ARTE IOSECLEROSIS OF CEREBRUM.

19- Kesan psikologi adalah dengan merasa rendah diri di hadapan Pencipta, sifat sombong, riak, takabur dapat dikikiskan..insyaAllah..

renungan buat semua

Jangankan lelaki biasa,nabi pun terasa sunyi tanpa wanita.
Tanpa mereka, fikiran dan perasaan lelaki akan resah.
Masih mencari walau ada segalanya.
Apa yang tiada dalam syurga?
Namun adam tetap rindukan hawa.



Dijadikan wanita daripada tulang rusuk yang bengkok.
Untuk diluruskan oleh lelaki.
Tetapi seandainya lelaki itu sendiri tidak lurus,
Mana mungkin kayu yang bengkok menghasilkan bayang yang lurus.

Luruskanlah wanita dengan jalan yang ditunjuk oleh Allah,
Kerana mereka diciptakan sebegitu rupa oleh Allah.
Didiklah mereka dengan panduan darinya.
Jangan cuba menjinakkan mereka dengan harta, kerana nantinya mereka semakin liar.
Janganlah hiburkan mereka dengan kecantikan, kerana nantinya mereka akan semakin derita.
Kenalkan mereka kepada Allah, zat yang kekal. Di situlah punca kekuatan dunia.

Akal senipis rambutnya, tebalkanlah ia dengan ilmu.
Hati serapuh kaca, kuatkanlah ia dengan iman...
Perasaan selembut sutera, hiasilah ia dengan akhlak.

Suburkanlah ia kerana dari situlah nantinya...
Mereka akan lihat nilaian dan keadilan Rab...
Bisikkan ke telinga mereka bahawa kelembutan bukan suatu kelemahan..
Ia bukan diskriminasi Allah...sebaliknya di situlah kasih dan sayang Allah...

Wanita yang lupa hakikat kejadiannya...
Pasti tidak akan terhibur, dan tidak akan menghiburkan...
Tanpa iman, ilmu dan akhlak..mereka tidak akan lurus...
Bahkan akan semakin membengkok...
Itulah hakikatnya andai wanita tidak kenal Rabbnya...

Bila wanita menjadi derhaka...pasti dunia lelaki akan menjadi huru hara....
Lelaki pula janganlah mengharapkan ketaatan semata-mata...
Tapi binalah kepimpinan...
Pastikan sebelum wanita menuju ilahi, pimpinlah diri kepadanya...
Jinakkan diri kepada allah...
Nescaya akan jinaklah segala-galanya di bawah pimpinanmu...
Janganlah mengharapkan isteri semulia Fatimah Az-Zahra'
Seandainya dirimu tidak sehebat saidina Ali karamallahuwajhah

jenaka 3B

Seorang pemuda datang berjumpa seorang Ustaz untuk meminta nasihat..

Pemuda : "Ustaz.. kenapa susah sangat saya hendak bertemu jodoh saya?
Sampai sekarang saya belum pernah ada kekasih..."

Ustaz : "Perempuan yang macammana menjadi idaman kamu?"
Pemuda : "Saya mahukan seorang gadis yang putih, cantik, tinggi,
pintar,
penyayang dan menyintai saya sepenuh hati..."

Ustaz : "Ohhh ... kalau begitu kamu harus melaksanakan petua '3B. 'B'
yang pertama adalah 'BERUSAHA'... apakah kamu sudah banyak berusaha?"

Pemuda : "Susah terlalu banyak Ustaz... sudah merata tempat saya pergi
untuk mendapat seorang gadis.."

Ustaz : "Kalau begitu kamu kena laksanakan 'B' yang kedua, iaitu
'BERDOA' dan juga 'BERPUASA'

Pemuda : "Sudah setiap kali saya berdoa selepas selesai sembahyang...
saya juga akan berpuasa setiap hari isnin dan Khamis ....."

Ustaz : "Nampaknya kamu sangat perlu melaksanakan "B" yg ketiga."

Pemuda : "Apa itu Ustaz! ?"

Ustaz : "BERCERMIN!"

jenaka

MENIRU

Suatu hari, ayah Azam telah dipanggil oleh pengetua sekolah berkenaan
kes Azam yang dituduh telah meniru sewaktu peperiksaan. Azam dikatakan
sering meniru jawapan rakannya, Azim.

Ayah Azam:Ahh! saya tak percaya anak saya meniru. Apa buktinya cikgu
menuduh begitu?
Pengetua:Buktinya, cuba lihat salah satu soalan ini.
Soalan:Namakan salah seorang sasterawan negara?
Jawapan Azim:A.SAMAD SAID
Jawapan Azam:A.SAMAD SAID

Ayah Azam:Laa...jawapan yang sama begitu,sudah tentu boleh berlaku
kerana bukan seorang dua murid yang terbabit dalam ujian ini.Sudah
tentu
ada yang memberi jawapan yang sama.

Pengetua:Baik,cuba encik lihat pula soalan kedua ni.
Soalan:Di mana A.Samad Said dilahirkan! ?
Jawapan Azim:SINGAPURA
Jawapan Azam:SINGAPURA

Ayah Azam:Seperti yang saya katakan tadi,jawapan yang sama antara murid
sudah tentu satu kebetulan.Ntah-ntah si Azim yang meniru jawapan anak
saya.

Pengetua:Kalau begitu,jawapan yang mereka beri pada soalan ni memang
sudah membuktikan bahawa Azam telah meniru Azim.
Soalan:Namakan salah satu novel agung karya A.Samad Said?
Jawapan Azim:MAAF,SAYA TIDAK TAHU.
Jawapan Azam:KALAU KAU TAK TAHU,AKU LAGI TAK TAHU!!!!

mutiara kata

Hati seorang mukmin itu:
Buminya - makrifah.
Langitnya - iman


Mataharinya - rindu.
Bulannya - cinta.
Bintangnya - buah fikiran.
Tanahnya - kemahuan.
Dindingnya - keyakinan.
Awannya - akal.
Hujannya - rahmat.
Pohonnya - ketaatan.
Buahnya - hikmah.

Dan ia mempunyai empat tiang iaitu:
Tawakal,
Sabar,
Yakin,
Kemuliaan.

Padanya jua ada empat pintu iaitu:
Ilmu,
Akhlak mulia,
Redha,
Tabah

Friday, September 4, 2009

Mujahadah

Saidina Umar r.a pernah mengajar jiwanya sendiri ketika ketinggalan solat fardu berjemaah iaitu dengan jalan menghidupkan semalam suntuk sebagai penebus solat jemaah yang ditinggalkan tadi.

Cara untuk mengajar jiwa supaya patuh kepada perintah dan kemahuan diri ialah dengan berkawan dengan orang-orang yang dapat dikategorikan sebagai hamba Allah yang bersungguh-sungguh dalam solat dan tekun beribadah.

3 perkara yang mengembirakan Abu Darda’:

1. Merasa selalu haus untuk memperolehi keredhaan Allah dengan jalan meninggalkan apa yang dicegah olehNya

2. Bersujud kepada Allah Ta’ala di tengah malam

3. Berkumpul di majlis kaum yang sentiasa memilih ucapan-ucapan yang bagus, sebagaimana dipilihnya apa-apa yang terbaik dari kumpulan kurma

Bila jiwa kamu nampak hendak melarikan diri dari kemahuan kamu yang nyata baik dan terpuji, atau menolak untuk diajak tekun dan mengekalkan peribadatan, maka jalan yang satu-satunya yang lebih wajib ditempuh ialah memperhatikan dan meneliti hal-ehwal mengenai keadaan dan perilaku kaum salaf solehin atau orang-orang terdahulu yang soleh.

Kamu wajib mencela dan menyalahi diri sendiri, dan memprovok pemikiran dan lintasan hati kamu yang berbuat salah dan sesat tadi, dan sebagai gantinya wajiblah kamu membawa dan mengajak jiwa dan nurani anda untuk melakukan ketekunan dan kesungguhan hati. Kamu akan dianggap mengerjakan kemaksiatan dan kekeliruan, apabila kamu tidak mahu mencemuhkan, mengolok-olok jiwa dan diri kamu sendiri, juga keliru pula manakala kamu tidak menunjukkan mana yang perlu diketahui perihal keburukan pandangan jiwa kamu yang salah itu.

MUHASABAH

• Hai orang yang beriman! Takutlah kepada Allah dan hendaklah setiap jiwa memerhatikan apa yang dikirimkannya terlebih dahulu untuk hari esok (Al-Hasyr 18)

• Lakukanlah muhasabah pada dirimu sendiri sebelum kamu semua dihisab. Juga letaklah dirimu di atas neraca sebelum kamu semua diletakkan di atas neraca ( Umar Al Khattab)

• Taubat ialah melihat dan memperhatikan apa yang telah dikerjakan setelah selesainya, kemudian merasa menyesal atas perbuatannya.

• Umar memukul kedua tapak kakinya dengan cemeti pada setiap malam dan berkata kepada dirinya sendiri “Apa yang telah kamu kerjakan pada hari ini”.

• Maimun bin Mahran berkata: Seseorang hamba itu tidak dapat dimasukkan dalam golongan orang yang bertaqwa, sehingga ia membuat muhasabah pada dirinya sendiri lebih teliti daripada kawannya yang juga membuat muhasabah pada dirinya.

• Abu Talhah menyerahkan kebunnya sebagai sedekah kerana tergoda oleh seekor burung yang mempersonakan penglihatannya semasa mengerjakan sembahyang.

• Al-Hasan berkata: Seorang mukmin itu tidak akan dijumpai melainkan ia mencela pada dirinya sendiri.

• Sebagai seorang hamba yang taat pada agama, kamu mestilah pada permulaan hari menyediakan waktu yang ada di dalamnya kamu mengadakan persyaratan terhadap diri kamu sendiri yang diharapkan akan menjadi suatu wasiat atau pesan, agar segala yang kamu amalkan senantiasa berdasarkan kebenaran.

• Demikian juga ada waktu petang, kamu mestilah menyediakan waktu yang tententu, dan di saat itulah kamu menuntut pertanggungjawab serta melakukan muhasabah perihal segala yang telah kamu kerjakan sejak pagi sampai petang hari itu.

• Kamu hendaklah memaksa jiwa kamu melakukan yang baik-baik dan berpahala seperti solat sunat, bersedekah lebih daripada biasa, lebih bersopan santun sesama manusia.

• Sekiranya kamu menyimpang dari kebenaran dan melakukan maksiat hendaklah kamu ingat dengan penuh keinsafan bahawa perbuatan kamu itu akan ada balasannya dan hendaklah kamu menyesal dan mencemuh diri kamu sendiri lalu bertaubat dan berjanji dalam hati dan jiwa kamu tidak akan mengulangi perbuatan itu lagi.

• Kamu wajib marah pada diri kamu sendiri atas kelalaian yang sudah terlanjur dilakukan.

• Kamu mestilah menuntut pada diri sendiri agar senang dan gemar memberikan jawapan yang benar dalam segala hal, baik yang datang dari sendiri atau dari orang lain.

12 Langkah Agar Puasa Kita Sempurna

Agar puasa kita dapat sempurna ada beberapa tips yang mesti kita perhatikan. Untuk itu di sini dikutip sebuah tulisan dari Syaikh Abdullah bin Jarullah bin Ibrahim Jarullah dalam buku beliau yang berjudul Risalah Ramadhan tentang langkah-langkah mencapai kesempurnaan ibadah puasa yang berisikan:

1. Makanlah sahur, sehingga membantu kekuatan badanmu selama berpuasa. Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda:
"Makan sahurlah kalian, sesungguhnya di dalam sahur itu terdapat berkah." (HR. Bukhari dan muslim)

"Bantulah (kekuatan badanmu) untuk berpuasa di siang hari dengan makan sahur, dan untuk solat malam dengan tidur siang ". (HR. Ibnu Khuzaimah)

2. Akan lebih utama jika makan sahur itu diakhirkan waktunya, sehingga mengurangi rasa lapar dan haus. Hanya saja harus hati-hati untuk itu anda hendaknya telah berhenti dari makan dan minum beberapa minit sebelum terbit fajar, agar anda tidak ragu-ragu.

3. Segeralah berbuka jika matahari benar-benar telah tenggelam. Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam bersabda :
"Manusia senantiassa dalam kebaikan, selama mereka menyegerakan berbuka dan mengakhirkan sahur" (HR. Al Bukhari, Muslim dan At Tirmidzi)

4. Usahakan mandi dari hadas besar sebelum terbit fajar, agar boleh melakukan ibadah dalam keadaan suci.

5. Manfaatkan bulan ramadhan dengan sesuatu yang terbaik yang pernah diturunkan di dalamnya, yakni membaca Al Quran.

"Sesungguhnya Jibril alaihis salam selalu menemui Nabi sallallahu alaihi wa salllam untuk membacakan Al Quran baginya."
(HR. Al Bukhari dan Muslim dari Ibnu Abbas Radhiyallahu anhu)
Dan pada diri Rasulullah sallallahu alaihi wasallam ada teladan yang baik bagi kita.

6. Jagalah lidahmu dari berdusta, mengumpat, mengadu domba, mengolok-olok serta perkataan mengada-ada. Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda :
"Barang siapa tidak meninggalkan perkataan dan perbuatan dusta maka Allah tidak butuh terhadap puasanya dari makan dan minum." (HR. Al Bukhari)

7. Hendaknya puasa tidak membuatmu keluar dari kebiasaan. Misalnya cepat marah dan emosi hanya karena sebab yang kecil, dengan berrdalih bahwa engkau sedang puasa. Sebaliknya, mestinya puasa membuat jiwamu tenang, tidak emosional. Dan jika anda diuji dengan seorang yang jahil atau pengumpat, ia jangan anda hadapi dengan perbuatan serupa. Nasihatilah dia dan tolaklah dengan cara yang lebih baik. Nabi sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda :

"Puasa adalah perisai, bila suatu hari seseorang dari kamu berpuasa, hendaknya ia tidak berkata buruk dan berteriak-teriak. Bila seseorang menghina atau mencacinya, hendaknya ia berkata: Sesungguhnya aku sedang berpuasa".
(HR. Al Bukhari, Muslim dan para penulis kitab Sunan)
Ucapan itu dimaksudkan agar ia menahan diri dan tidak melayani orang yang mengumpatnya. Disamping, juga mengingatkan agar ia menolak melakukan penghinaan dan caci-maki.

8. Hendaknya anda selesai dari puasa dengan membawa takwa kepada Allah, takut dan bersyukur kepada-Nya, serta senantiasa istiqamah dalam agama-Nya. Hasil yang baik itu hendaknya mengiringi anda sepanjang tahun. Dan buah paling utama dari puasa adalah takwa, sebab Allah berfirman: "Agar kamu bertakwa"(Al-Baqarah: 183).

9. Jagalah dirimu dari berbagai syahwat (keinginan), bahkan meskipun halal bagimu. Hal itu agar tujuan puasa tercapai, dan mematahkan nafsu dari keinginan. Jabir bin Abdillah Radhiyallahu 'Anhu berkata:

"Jika kamu berpuasa, hendaknya berpuasa pula pendengaranmu, penglihatanmu dan lisanmu dari dusta dan dosa-dosa, tinggalkan menyakiti jiran tetangga, dan hendaknya kamu senantiasa bersikap tenang pada hari kamu berpuasa, jangan pula kamu jadikan hari berbukamu sama dengan hari kamu berpuasa".

10. Hendaknya makananmu dari yang halal. Jika kamu menahan diri dari yang haram pada selain bulan Ramadhan maka pada bulan Ramadhan lebih utama. Dan tidak ada gunanya engkau berpuasa dari yang halal, tetapi kamu berbuka dengan yang haram.

11. Perbanyaklah bersedekah dan berbuat kebajikan. Dan hendaknya kamu lebih baik dan lebih banyak berbuat kebajikan kepada keluargamu dibanding pada selain bulan Ramadhan. Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam adalah orang yang paling dermawan, dan beliau lebih dermawan ketika di bulan Ramadhan.

12. Ucapkanlah Bismillah ketika kamu berbuka seraya berdo'a:
"Ya Allah, karena-Mu aku berpuasa dan atas rezeki-Mu aku berbuka. Ya Allah terimalah daripadaku, sesungguhnya Engkau Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui"

Wednesday, September 2, 2009

Fadhilat taubat

Pastinya orang yang bertaubat dengan taubat nasuha daripada segala dosanya akan diganjari syurga di akhirat kelak sebagaimana disebutkan dalam ayat ke-112, surah at-Taubah sebelum ini. Taubat ternyata menjadi amalan pendinding daripada bahang dan bara neraka lantara taubat dapat melupuskan bintik dosa dan noda yang menjadi asbab kepada kemurkaan Allah dan pembalasan azab-Nya. Dalam ayat ke-10, surah al-Buruj, Allah mensyaratkan golongan yang menyakiti, menyiksa dan mendera orang-orang beriman agar bertaubat kepada-Nya supaya tidak dihumbankan ke dalam api neraka.

Air mata orang-orang yang bertaubat pula merupakan suatu bonus – penyelamat daripada bahang dan julang api neraka. Selain itu, ‘golongan yang menangis ketika sunyi kerana takutkan Allah’ merupakan golongan ke-7 yang akan mendapat naungan Allah pada hari akhirat kelak (HR al-Bukhari dan Muslim).Orang-orang yang bertaubat (at-taibun) dan sering memohon keampunan kepada Allah pula bukan sahaja dijamin oleh Allah daripada azab di akhirat malah daripada azab di dunia. Dalam hal ini Allah berfirman dengan maksud: “Tidaklah Allah akan menyiksa mereka selama engkau (Muhammad) berada di
tengah-tengah mereka dan tidak sekali-kali Allah menurunkan bencana kepada mereka, sedangkan mereka meminta ampun.” (al-Anfaal: 33)

Formula taubat dapat menjauhkan azab dunia berupa bala bencana dan mala petaka samada dalam bentuk individu, keluarga ataupun masyarakat. Jika sesebuah keluarga ditimpa musibah, wajarlah seluruh anggota keluarga melakukan taubat secara bersama-sama (jama’ah). Bagaimana kalau musibah itu bersifat nasional ? Selayaknya pemimpin dan seluruh rakyat memohon ampun dan bertaubat secara besar-besaran di peringkat nasional kepada Allah… Taubat juga dapat memurahkan rezeki sebagaimana sifat taqwa dan juga beberapa amalan lain seperti ziarah dan bersedekah. Firman Allah bermaksud:
"Maka aku katakan kepada mereka, 'Mohonlah ampun kepada Tuhanmu', sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan membanyakkan harta dan anak-anakmu dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai'." (Nuh: 10-12).

Berdasarkan ayat di atas, Imam Al-Qurthubi berkata: "Dalam ayat ini, juga disebutkan dalam (surat Hud) adalah dalil yang menunjukkan bahawa istighfar merupakan salah satu saranan meminta diturunkannya rezeki dan hujan." Menurut al-Hafizh Ibn Kathir pula: ‘Maknanya, jika kamu bertaubat kepada Allah, meminta ampun kepada-Nya dan kamu sentiasa mentaati-Nya pasti Dia akan menambah rezeki kamu dan menurunkan air hujan serta keberkatan dari langit, mengeluarkan untuk kamu keberkatan dari bumi, menumbuhkan tumbuh-tumbuhan untuk kamu, melimpahkan air susu perahan untuk kamu, membanyakkan harta dan anak-anak untuk kamu, menjadikan kebun-kebun yang di dalamnya bermacam-macam buah-buahan untuk kamu sekalian serta mengalirkan
sungai-sungai di antara kebun-kebun itu.’

Berkenaan hal fadhilat rezeki ini, Allah turut berfirman dalam surah Hud, dengan maksud: "Dan (Hud berkata), 'Hai kaumku, mohonlah ampun kepada Tuhanmu lalu
bertaubatlah kepadaNya, niscaya Dia menurunkan hujan yang sangat lebat atasmu dan Dia akan menambahkan kekuatan kepada kekuatanmu dan janganlah kamu berpaling dengan berbuat dosa'." (Hud:52).

"Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhanmu dan bertaubat kepadaNya.
(jika kamu mengerjakan yang demikian), niscaya Dia akan memberi kenikmatan yang baik (terus menerus) kepadamu sampai kepada waktu yang telah ditentukan, dan Dia akan memberi kepada tiap-tiap orang yang mempunyai keutamaan (balasan) keutamaannya. Jika kamu berpaling, maka sesungguhnya aku (Hud) takut kamu akan ditimpa siksa hari Kiamat." (Hud: 3).

Dalam ayat ke-3 surah Hud di atas, Imam al-Qurthubi dalam tafsirnya mengatakan: ‘Inilah buah daripada istighfar dan taubat, bahawa Allah akan memberi kenikmatan kepada kamu dengan pelbagai manfaat berupa kelapangan rezeki dan kemakmuran hidup serta Dia tidak akan menyiksa kamu sebagaimana yang dilakukan-Nya terhadap orang-orang yang dibinasakan sebelum kalian.’

Akhirnya, ar-Rasul s.a.w. pernah bersabda dengan maksud: “Daripada Abdullah bin Abbas, berkata, Rasulullah bersabda: "Barangsiapa membanyakkan istighfar nescaya Allah menjadikan untuk setiap kesedihannya jalan keluar dan untuk setiap kesempitannya kelapangan dan Allah akan memberikannya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka". (HR Imam Ahmad,Abu Dawud, An-Nasa'i, Ibnu Majah dan al-Hakim)

Puasa Membentuk Masyarakat Islami

"Dan Apabila Hamba-HambaKU bertanya tentang Aku, maka jawablah bahwasanya Aku dekat, Aku mengabulkan permohonan orang yang berdo`a apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah dia memenuhi (segala perintah) Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran". (QS 2:186)

Menegakkan nilai-nilai Islam dimuka bumi ini merupakan suatu keharusan yang mesti dicita-citakan dan diupayakan secara konkrit oleh setiap muslim. Salah satu langkah awal yang harus dimulai adalah membentuk setiap muslim menjadi orang-orang yang berkepribadian Islami dan dimungkinkan dilahirkan masyarakat yang Islami, karena masyarakat terdiri dari keluarga-keluarga dan keluarga ini terdiri dari individu. Ini berarti manakala masyarakat yang Islami ingin kita wujudkan, maka langkah awal adalah mewujudkan kepribadian yang Islami pada diri seorang Muslim, dan puasa menjadi salah satu faktor penting bagi terbentuknya pribadi yang Islami itu.
Berdasarkan Al-Qur`an dan Hadits, kita bisa simpulkan bahwa puasa itu memiliki pengaruh yang sangat positif bagi perkembangan pembentukan pribadi yang Islami, hal ini karena ada beberapa fungsi utama puasa dalam kaitan ini.

1. Pakaian Taqwa

Orang yang berpuasa biasanya amat berhati-hati dalam melakukan sesuatu. Bila ia ingin melakukan sesuatu, maka apa yang akan dilakukannya itu dipertimbangkannya matang-matang, apakah sesuai dengan keinginan Allah swt atau tidak, bila tidak maka dia tidak jadi melakukannya meskipun dia ingin sekali melakukannya karena ada keuntungan duniawi.

Karena itu orang-orang yang berpuasa diumpamakan seperti oarang yang memakai pakaian yang putih, akan dengan jelas keliatan kotor bila dia duduk ditempat yang kotor, inilah diantara makna firman Allah:

"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa". (QS 2:183)
Dengan taqwa seorang muslim akan selalu melaksanakan perintah Allah dan meninggalkan larangan-Nya, baik dalam keadaan sunyi maupun ramai dan dimanapun dia berada.

2. Pelindung dari Kejahatan

Disamping sebagai pakaian taqwa, puasa juga bisa berfungsi sebagai perisai atau benteng yang melindungi seorang dari melakukan kejahatan atau kemaksiatan, apalagi setiap orang yang berpuasa memang harus menahan dan mengendalikan diri sehingga tidak menuruti begitu saja keinginan yang tidak baik dan tidak benar. Rasulullah saw bersabda:

"Puasa itu benteng, bila seseorang diantara kamu berpuasa, hendaklah ia tidak berkata kotor dan berlaku jahil. Bila ada seseorang yang memaki dengan kata-kata dan hendak diserang hendaklah ia berkata: "sesungguhnya aku berpuasa". (HR Abu Daud dan Bukhari)

Manakala seseorang berhasil mengambil didikan dari ibadah Ramadhan, tentunya masyarakat Islam akan segera terwujud, karena dengan demikian kebaikan akan selalu dikerjakan dan keburukan akan selalu dihindarinya serta hubungan yang harmonis dengan sesama anggota masyarakat akan tercipta.

3. Tradisi Taqarrub Illahi

Ibadah puasa juga mendidik seorang muslim untuk selalu merasa dekat dengan Allah swt. Dan manakala perasaan ini telah tumbuh pada dirinya, niscaya seorang muslim tidak berani menyimpang dari jalan Allah. Seluruh peribadatan didalam Islam memang telah mendidik seorang muslim untuk selalu merasa diawasi oelh Allah swt, namun ibadah puasa dengan rangkaian lainnya di bulan Ramadhan lebih kuat lagi.
Bentuk-bentuk ibadah yang mendekatkan hubungan kita kepada Allah itu misalnya Qiyamullail (Tarawih dan Witir), memperbanyak tilawah Al-Qur`an dan mentadabburi (mengkaji)-nya, i`tikaf di masjid yang membebaskan seorang muslim dari kesibukanduniawi dan sebagainya.

Manakala seorang muslim telah melaksanakan rangkaian ibadah Ramadhan, semestinya dia betul-betul merasakan kedekatan dirinya dengan Allah swt sehingga tak berani lagi melakukan kemaksiatan karena selalu dalam pengawasan Allah, selalu bersama Allah dalam hidupnya, apalagi dalam rangkaian ayat tentang puasa, Allah juga menegaskan soal ini dalam firman-Nya:

"Dan apabila hamba-hambaKU bertanya tentang Aku, maka (jawablah) bahwasanya Aku dekat". (QS 2:186)
Dengan demikian kita bisa membayangkan betapa indahnya kehidupan seorang muslim manakala tradisi taqarrub ilallah (mendekatkan diri kepada Allah) yang telah dilakukan selama bulan Ramadhan bisa ditindaklanjuti pada sebelas bulan berikutnya hingga Ramadhan yang akan datang.
Bila tradisi taqarrub ilallah betul-betul bisa kita lanjutkan sesudah Ramadhan berakhir, niscaya masyarakat Islami betul-betul bisa terrealisasikan

4. Mendidik Keikhlasan

Allah swt menghendaki setiap muslim agar dalam beramal harus mendasarinya dengan keikhlasan. Allah tahu betapa banyak manusia yang tidak ikhlas dalam melakukan sesuatu dan keikhlasan itu sendiri memang terasa berat untuk bisa dilaksanakan. Agar keikhlasan bisa kita miliki, maka Allah mendidik kita melalui ibadah puasa.
Orang yang melaksanakan berbagai ibadah lain memang dapat dilihat dengan jelas dari ucapan atau gerak-geriknya, orang yang shalat kelihatan gerak-gerik dan bacaannya, begitu juga orang yang melaksanakan ibadah haji, zakat dan sebagainya, tapi berpuasa tidaklah kelihatan, dan orang yang mau membatalkan puasa pun bisa saja melakukannya dengan sembunyi-sembunyi. Karena itu puasa amat mendidik kita untuk menjadi orang yang ikhlas dalam melakukan sesuatu, karena itu pula Allah menyatakan bahwa puasa itu untuk-Nya dan berapa besar pahalanya juga dirahasiakan oleh Allah swt, Rasulullah bersabda:

"Setiap amal Bani Adam dilipatgandakan pahalanya, satu kebaikan menjadi sepuluh kali lipat sampai tujuh ratus lipat. Allah berfirman: "kecuali berpuasa, puasa itu untuk-Ku, dan Akulah yang membalasnya. Ia tinggalkan (tuntunan) hawa nafsu syahwat dan makanya semata-mata karena Aku". Orang yang berpuasa mendapat dua kebaikan, ketika berbuka dan ketika berjumpa dengan Tuhannya. Bau mulut orang yang berpuasa disisi Allah lebih wangi daripada bau parfum Misik (Kesturi)". (HR Muslim).
Dengan demikian, bagi seorang muslim yang telah berpuasa, dalam melakukan sesuatu yang baik akan dilakukannya dengan penuh keikhlasan, dengan keikhlasan meskipun pelaksanaan ajaran Islam sebagai sesuatu yang berat, dia akan menjalankannya dengan perasaan ringan dan itu telah dibuktikannya melalui puasa yang berat.

5. Disiplin Dalam Berislam

Melaksanakan ajaran Islam dalam kehidupan sehari-hari, amat diperlukan kedisiplinan dan kejujuran. Meskipun seorang muslim telah merasakan lapar dan haus yang sangat, dia tidak boleh makan dan minum sebelum waktunya untuk berbuka, atau sedang asyiknya dia makan dan minum serta melakukan sesuatu yang tidak dibenarkan sewaktu berpuasa, kalau waktunya sudah habis dan mulai untuk berpuasa, maka dia harus segera menghentikannya, ini namanya disiplin.

Setelah berbuka puasa dan shalat Maghrib, meskipun perut masih dalam keadaan kenyang, badan terasa lelah dan mata terasa ngantuk, karena sudah waktunya sholat Isya` dan Tarawih, maka kita lawan keinginan untuk beristirahat guna menunaikan shalat, ini namanya disiplin.

Ketika tidur melum menghilangkan ngantuk, sementara waktu untuk santap sahur sudah tiba, maka dengan senang hati kita bangun dari tidur lalu makan sahur dan selanjutnya shalat Subuh, ini juga namanya disiplin.
Bahkan waktu-waktu senggang di bulan Ramadhan tidak mau kita habiskan dengan sekedar permainan yang menghabiskan waktu secara percuma, tapi kita isi dengan tilawah dan tadabbur (mengkaji) Al-Qur`an serta mendalami ajaran Islam lainnya, inipun namanya disiplin.

Dengan demikian sebenarnya ibadah Ramadhan itu mendidik kita untuk menjadi seorang Muslim yang disiplin dalam menjalankan ajaran Islam, tidak hanya pada bulan Ramadhan, tapi juga pada bulan-bulan berikut sesudah Ramadhan. Bila kaum muslimin telah disiplin dalam menjalankan ajaran Islam niscaya terbentuklah masyarakat yang Islami.

6. Memperkokoh Hubungan Sesama

Di bulan Ramadhan, hubungan dengan sesama muslim juga harus kita perkokoh, karena itu shalat berjamaah kita relatif lebih banyak pada bulan Ramadhan, kumpul-kumpul sesama muslin juga demikian, nahkan tak segan-segan kita membantu orang yang lebih susah dari kita yang disimbolkan dalam bentuk penunaian zakat fitrah dan kesedian kita berkumpul dengan seluruh lapisan masyarakat muslim di tanah lapang dalam pelaksanaan shalat Idul Fitri.

Saling bahu membahu dengan sesama muslim juga nampak dari anjuran Rasulullah untuk memberi makan dan minum kepada orang yang berbuka puasa dan pahalanya sangat besar meskipun hanya memberikan sebutir kurma, seteguk air ataupun sesendok susu asam, Rasul saw bersabda:

"Siapa yang memberikan makanan untuk berbuka kepada orang yang berpuasa maka ia mendapatkan pahala sebesar pahala orang yang berpuasa itu tanpa mengurangi pahalanya". (Ahmad)
Manakala hubungan sesama muslim telah terjalin dengan kokoh, maka masyarakat Madinah yang terdiri dari Muhajirin dan Anshar yang menjadi cikal bakal masyarakat Islam akan terwujud.

Dengan demikian manakala ibadah Ramadhan bisa kita jalani dengan sebaik-baiknya, tidaklah belebihan kalau Ramadhan itu dapat mewujudkan masyarakat yang Islami.

TINTA UCAPAN PRESIDEN PERSATUAN MAHASISWA SAINS (PMS) 09/10 UPSI “KEPIMPINAN MAHASISWA, CAKNA KEBAJIKAN”




Assalamualaikum dan Salam Kebajikan..

Alhamdulillah, lautan kesyukuran saya panjatkan ke hadrat Illahi kerana dengan limpah dan kurniaNya, kita dapat bersama-sama lagi untuk meneruskan pengajian di UPSI. Saya juga bersyukur kerana menjadi insan yang terpilih untuk terus menerajui Persatuan Mahasiswa Sains bagi sesi 09/10. Dikesempatan ini juga, saya ingin merakamkan sejambak penghargaan dan ucapan tahniah kepada pimpinan PMS sesi 08/09 kerana telah berjaya membawa PMS kepada sebuah organisasi yang terbaik di UPSI. Disamping menaruh kepercayaan dan telah banyak memberi tunjuk ajar kepada saya dalam usaha untuk terus membawa persatuan ini kearah dimensi yang lebih baik dimasa akan datang.

Selain itu, saya juga ingin mengucapkan Selamat Datang dan Selamat Kembali kepada semua mahasiswa dan mahasiswi UPSI terutamanya mahasiswa dan mahasiswi Sains (FST). Seperti yang kita ketahui, tujuan sesebuah persatuan ditubuhkan adalah untuk menjaga kebajikan ahli-ahlinya disamping menjadi medan untuk menimba pelbagai pengalaman dan ilmu. Begitulah juga dengan persatuan ini yang sentiasa mengutamakan kebajikan ahli-ahlinya yang terdiri daripada mahasiswa dan mahasiswi Sains. Hal ini kerana, permuafakatan dan kerjasama yang kita pupuk ini akan membantu kita untuk berhadapan dengan situasi yang lebih mencabar pada masa akan datang. Sebagaimana Firman Allah SWT yang bermaksud ; “Sungguh, orang-orang yang berbuat kebajikan akan minum dari gelas (berisi minuman) yang campurannya adalah air kafur ( nama suatu mata air di Syurga yang airnya putih dan baunya sedap serta enak sekali rasanya).” AL-INSAN,5

Di samping itu, kemajuan teknologi masa kini juga telah membawa PMS untuk seiring mengikut arus kemodenan tersebut. Oleh itu, pelbagai medium seperti blog dan friendster PMS telah dihasilkan dalam usaha untuk menyampaikan pelbagai ilmu dan informasi kepada semua pihak terutamanya mahasiswa dan mahasiswi Sains UPSI. Akhir kalam, ucapan terima kasih kepada semua pihak yang telah memberi kepercayaan dan tunjuk ajar kepada saya. Kepercayaan dan amanah ini akan saya pikul dengan sebaik mungkin.
Sekian, wassalam..

NIK AZRUL NIK KAMARUDIN
Blog : azrul-al-muallim.blogspot.com
Related Posts with Thumbnails