"MAHASISWA PENDIDIK, REALISASI VARSITI"



SUNGGUH AMANAH ITU BERAT 
~SEMOGA DIRI INI TERUS THABAT DAN TIDAK SEKALI-KALI FUTUR DI PERJALANAN DAKWAH~

Nik Azrul Nik Kamarudin
Exco Kebajikan dan Kemasyarakatan
Majlis Perwakilan Pelajar 
UPSI



ISLAM DULU,KINI & SELAMANYA


hadis hari ini

fikir sejenak

pengalaman mengajar kedewasaan

UPSI di hatiku

Saturday, February 21, 2009

WASIAT Syeikh Abdul Kadir Jailbird

Setiap jiwa yang dilahirkan telah tertanam dengan benih untuk mencapai keunggulan hidup.Tetapi benih itu tidak akan tumbuh seandainya tidak dibajai dengan keberanian - Hukama'
Berkata Syeikh Abdul Kadir Jailbird:
Apabila kamu bertemu seseorang,maka lihatlah kelebihan yang ada padanya dan engkau katakana pada dirimu:
Mudah-mudahan jadilah dia di sisi Allah lebih baik daripadaku.
Semoga Allah mengangkat darjatNya.

Sekiranya dia lebih muda dari kamu katakanlah:
Dia belum lagi menderhaka Allah tetapi aku telah banyak menderhakai Allah, tidak ragu lagi dia lebih baik daripadaku.

Sekiranya dia orang yang lebih tua dari kamu katakanlah:
Dia lebih dahulu menyembah dan berbakti pada Allah daripada aku.

Sekiranya dia orang alim katakanlah:
Dia telah diberi Allah apa yang aku tidak dapat dan dia mengetahui apa yang aku tidak tahu.

Sekiranya orang itu jahil katakanlah:
Dia menderhaka kerana kejahilannya sedangkan aku menderhaka dalam keaadaan aku mengetahui dan aku tidak tahu bagaimana kesudahanku dan kesudahannya.

Sekiranya orang itu kafir katakanlah:
Aku tidak tahu.

No comments:

Related Posts with Thumbnails