"MAHASISWA PENDIDIK, REALISASI VARSITI"



SUNGGUH AMANAH ITU BERAT 
~SEMOGA DIRI INI TERUS THABAT DAN TIDAK SEKALI-KALI FUTUR DI PERJALANAN DAKWAH~

Nik Azrul Nik Kamarudin
Exco Kebajikan dan Kemasyarakatan
Majlis Perwakilan Pelajar 
UPSI



ISLAM DULU,KINI & SELAMANYA


hadis hari ini

fikir sejenak

pengalaman mengajar kedewasaan

UPSI di hatiku

Thursday, January 15, 2009

CABARAN PEMUDA MASA KINI...

Pemuda yang dihormati sekelian !!

Cabaran – cabaran masa kini yang dihadapi oleh ummat Islam, sama ada cabaran itu disedari atau tidak ?

Dalam keadaan kita yang serba lemah inilah, cabaran getir datang menguji . Tersilap langkah bererti musnah dan binasa .

Cabaran i : Kejahilan ummah .
Mereka keliru dlm mencari pedoman hidup. Hak disangka bathil dan bathil pula disangka hak. Pesta khurafat dianggap tradisi warisan dan pesta maksiat pula dianggap budaya .

Cabaran ii : Serangan aqidah .
Ia dipusatkan kpd aqidah dgn mereka mengemukakan program westernisasi dan aqidah sifar. Serangan ini dikemudi secara global dgn menggunakan semua prasarana yg ada termasuklah mengambil kesempatan melalui kemajuan teknologi maklumat .

Cabaran dan serangan ini amat b’kesan disaat ummat Islam t’kial – kial m’cari identity sebenar diri mereka sebagai ummat yang terbaik, tambahan pula peratus ummat Islam yang jahil berada di bawah paras merbahaya .

Cabaran iii : Munafiq
Wujudnya golongan yang berpakaian dan berbahasa sama dengan orang Islam ttp m’jadi boneka musuh Allah swt. Warna kulit, bangsa, budaya, bahasa dan ugama yg sama dgn kita namun malang 1001 kali malang , krn merekalah yg bertanggungjawab memainkan watak barat dan syaitan.


“Dan apabila mereka bertemu dengan orang-orang yang beriman, mereka berkata: " Kami telah beriman ", dan manakala mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka berkata pula:" Sesungguhnya kami tetap bersama kamu, sebenarnya kami hanya memperolok-olok (akan orang-orang yang beriman)". Allah (membalas) memperolok-olok, dan membiarkan mereka meraba-raba dalam kesesatan mereka (yang melampaui batas itu). Mereka itulah orang-orang yang membeli kesesatan dengan meninggalkan petunjuk; maka tiadalah beruntung perniagaan mereka dan tidak pula mereka beroleh petunjuk hidayah”.
Surah Al Baqarah . Ayat : 14 – 16

Cabaran iv : Sikap Ummat Islam .
Tidak prihatin terhadap isu dan malapetaka yang menimpa ummat Islam . Mereka tidak mengenal musuh dan akhirnya terperangkap dalam konspirasi musuh yang sangat licik . Malah mereka menjadikan kawan seperjuangan sebagai musuh . Yahudi dan barat pula dianggap kawan . Walhal Allah swt. telah mengajar .

“Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat”.
Surah Al Hujurat . Ayat : 10


Cabaran v : Ruang yang terlalu sempit untuk perlaksanaan syariat .

Kesempitan ini amat terasa apbila ulama’ tidak diberi laluan selesa utk menyebarkan agama Allah swt. Hanya dibenarkan idea dan ilmu yg tidak menyentuh sentimen ummat Islam . Sementara suara yang menghina Islam bebas berkumandang secara terbuka , jelas dan nyata bertentangan dengan prinsip dan nilai akhlak Islam .

Persoalan agama dan hukum tidak lagi dirujuk kepada para ulama’ yang muktabar , tetapi menjadi rujukan mereka ialah wartawan yang tidak berpegang dan beramal dengan prinsip ilmu dan amal Islami .

Pemuda sekelian !!

Saya gariskan 5 cabaran di sini sebagai gambaran asas rupa wajah cabaran yang dihadapi oleh ummat Islam . Sememangnya cabaran terlalu banyak dan kita tidak berupaya untuk menanganinya dalam keadaan ummat Islam menghadapi krisis keyakinan dan identity mereka yang teruk .
Kita hanya selamat andai kita giat dan gigih mengembalikan semula empayar Islam atau khilafah Islamiyyah sebagaimana yang diasaskan oleh nabi kita Muhammad saw. Kita tidak mempunyai pilihan lain sekalipun kita terpaksa berbelanja besar . Suatu belanja yang tidak terhad kepada wang ringgit tetapi juga kita terpaksa membelanjakan darah dan nyawa kita demi mengembalikan semula Khilafah Islamiyyah .

Firman Allah swt yang bermaksud :

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar”.

Surah At Taubah . Ayat : 111

No comments:

Related Posts with Thumbnails