"MAHASISWA PENDIDIK, REALISASI VARSITI"



SUNGGUH AMANAH ITU BERAT 
~SEMOGA DIRI INI TERUS THABAT DAN TIDAK SEKALI-KALI FUTUR DI PERJALANAN DAKWAH~

Nik Azrul Nik Kamarudin
Exco Kebajikan dan Kemasyarakatan
Majlis Perwakilan Pelajar 
UPSI



ISLAM DULU,KINI & SELAMANYA

hadis hari ini

fikir sejenak

pengalaman mengajar kedewasaan

UPSI di hatiku

Sunday, May 23, 2010

PERUBATAN HERBA

Ilmuwan Islam: Ibnu al-Baitar perintis perubatan herba RATUSAN bahkan ribuan jenis herba kita miliki hari ini. Sebagai ubat alternatif, herba mempunyai banyak manfaatnya. Ibnu al-Baitar (w. 1248) sebagai ilmuwan perubatan Islam terkemudian sudah mengumpulkan 1,400 jenis tumbuh-tumbuhan yang dikategorikan sebagai herba dalam bukunya, Kitab al-Jami’ fi al-Adwiyah al-Mufradah (Buku Kumpulan Ubat-Ubatan). Siapa perintisnya dalam sejarah Islam? Itulah al-Asma’i yang hidup pada zaman khalifah Harun al-Rasyid daripada Khalifah Abbasiyah, yakni lebih daripada 400 tahun sebelumnya. Nama sebenar al-Asma’i ialah Abdul Malik ibn al-Quraib yang lebih dikenali dengan Abu Said al-Asma’i. Beliau lahir di Basrah pada 122 Hijrah/740 Masihi dan meninggal dunia di kota sama pada 216 Hijrah/831 Masihi.

Ilmu tumbuh-tumbuhan yang salah satu kajiannya mengenai perubatan herba ditakrifkan dalam kitab Madinah al-’Ulum sebagai ilmu yang mengkaji keutamaan jenis tumbuh-tumbuhan, keajaiban, bentuk, manfaat, dan mudaratnya. Di samping itu ia juga mengkaji cara penggunaannya untuk perubatan.

Tarikan pada tumbuh-tumbuhan tidak hanya melahirkan ahli perubatan herba, namun juga melahirkan perkembangan menakjubkan di bidang pertanian. Termasuk, teknik baru dalam mengembangkan tanaman, bahkan pembangunan bendungan dan pengairan. Daripada pelbagai kajian yang dilakukan ilmuwan Muslim soal tanaman ini, kemudian lahirlah ilmu mengenai perubatan herba. Dalam banyak karya penulisan Islam pada abad pertengahan, kehidupan tumbuh-tumbuhan erat kaitannya dengan ilmu perubatan dan agronomi. Bahkan kemudian, filolog Muslim menggambarkan tanaman secara sistematik. Bermacam macam jenis tumbuhan digolongkan menurut jenisnya. Ada tanaman masuk dalam golongan pohon, bunga, sayur-sayuran, dan semak belukar. Pohon juga dibahagikan menurut kualiti yang dapat dimakan dari kulit dan biji buah-buahan pohon itu. Al-Asma’i menuliskan kajian mengenai tumbuh-tumbuhan ini dalam bukunya yang bertajuk Kitab al-Nabat wa al-Shajar (Buku Tumbuh-tumbuhan dan Pohon). Dalam buku hasil kajian dan penyelidikannya itu dibahas pada pengantarnya huraian mengenai pelbagai pendapat sekitar dunia tumbuh-tumbuhan.
Pertama, beliau menjelaskan mengenai pelbagai jenis tanah berserta sifat yang menunjukkan kesesuaiannya bagi penanaman dan pengembangan tumbuh-tumbuhan. Kemudian beliau menghuraikan pelbagai hal mengenai pepohonan termasuk di dalamnya huraian mengenai tahap-tahap pertumbuhannya. Beliau juga membahagikan jenis-jenis tanaman dan menunjukkan contoh dari setiap jenis. Akhirnya, beliau menggambarkan pelbagai jenis tumbuhan yang hidup di dataran dan padang pasir. Secara keseluruhannya, dalam buku ini, al-Asma’i menjelaskan 230 jenis tumbuh-tumbuhan. Buku ini disunting oleh A Haffner dan Louis Syeicho dan diterbitkan pada 1908 di Beirut. Kemudian disunting semula dan dikaji oleh Dr Abdullah Yusuf al-Ghunaim pada tahun 1947 di Kaherah.
Jika di sebelah timur wilayah Islam iaitu Andalusia pada zaman keemasan Islam ada seorang ahli herba terkenal bernama Ibnu Juljul, Abu Da’ud Sulayman bin Hassan, yang menulis berbagai-bagai macam tumbuhan yang penting bagi ubat-ubatan dalam buku Maqalah termasuk sifat tumbuh-tumbuhan berkenaan. Kemudian, beliau juga menuliskan kesan dari penggunaan tumbuh-tumbuhan itu bagi organ tubuh tertentu. Tumbuh-tumbuhan untuk herba yang ditulisnya sebanyak 28 jenis berasal dari India atau yang perjalanannya melalui jalan perdagangan India, dua dari Yaman, dua dari Mesir, satu dari Ceylan, satu dari Khwarizm, dan dua dari kota yang dekat dengan Kordoba. Dalam bukunya itu, Ibnu Juljul kadang-kadang menuliskan nama orang yang pertama kali menggunakan tumbuhan berkenaan untuk perubatan atau orang yang menceritakan fungsi dan kesan penggunaan tumbuhan pada tubuh manusia.

No comments:

Related Posts with Thumbnails