"MAHASISWA PENDIDIK, REALISASI VARSITI"



SUNGGUH AMANAH ITU BERAT 
~SEMOGA DIRI INI TERUS THABAT DAN TIDAK SEKALI-KALI FUTUR DI PERJALANAN DAKWAH~

Nik Azrul Nik Kamarudin
Exco Kebajikan dan Kemasyarakatan
Majlis Perwakilan Pelajar 
UPSI



ISLAM DULU,KINI & SELAMANYA


hadis hari ini

fikir sejenak

pengalaman mengajar kedewasaan

UPSI di hatiku

Saturday, July 10, 2010

PEMATUHAN ETIKA PAKAIAN PELAJAR UPSI

Kepada semua pelajar, adalah diingatkan agar sentiasa mematuhi etika pemakaian pelajar semasa berurusan di dalam kawasan UPSI.

Pihak kami ingin mengambil kesempatan ini untuk meminta kerjasama semua pelajar supaya tidak mengambil kesempatan menggunakan alasan kebebasan berpakaian sepanjang cuti semester keluar masuk kampus sebagai satu tindakan yang dibenarkan oleh pihak Universiti dan cuba dijadikan ikutan sepanjang musim kuliah.

Jabatan Hal Ehwal Pelajar & Alumni dengan kerjasama Unit Keselamatan akan menjalankan penguatkuasaan berhubung ETIKA PAKAIAN MAHASISWA/WI seperti biasa pada waktu-waktu tertentu.

Pemberitahuan ini bertujuan memberi peluang kepada Pelajar untuk membuat persediaan awal. Pelajar yang pernah menerima saman kali pertama harus berhati-hati agar tidak menerima saman seterusnya kerana tindakan tatatertib akan diambil ke atas pelajar yang terlibat.

Pelajar dinasihatkan supaya memahami ETIKA PAKAIAN yang telah disyaratkan oleh Universiti. Untuk memudahkan urusan berkaitan ETIKA PAKAIAN, berikut adalah kesalahan yang kerap dilakukan pelajar dan akan menjadi perhatian;

Pelajar Lelaki:
1. Rambut panjang
2. Baju T-shirt tanpa kolar
3. Kad Matrik tidak dipamerkan
4. Memakai sandal.
5. Memakai seluar 'jeans' (jenis yang tidak dibenarkan, sila dapatkan maklumat lanjut berbuhung pemakaian seluar 'jeans')

Pelajar Perempuan:
1. Seluar (sendat & tidak menutup punggung)
2. Pakaian (sendat / mengikut bentuk badan)
3. Rambut yang diwarnakan
4. Kad Matrik tidak dipamerkan
5. Kasut / selipar / sandal yang tidak dibenarkan (termasuk kasut jenis 'croc', sila dapatkan maklumat lanjut berbuhung kasut 'croc')
6. Memakai seluar 'jeans' (jenis yang tidak dibenarkan, sila dapatkan maklumat lanjut berbuhung pemakaian seluar 'jeans')

Diharapkan pendedahan perkara di atas memudahkan pelajar untuk membuat persediaan dan menjadi panduan setiap masa. Maklumat lanjut boleh diperolehi di Bahagian Perundangan Pelajar (HEPA)

No comments:

Related Posts with Thumbnails