"MAHASISWA PENDIDIK, REALISASI VARSITI"



SUNGGUH AMANAH ITU BERAT 
~SEMOGA DIRI INI TERUS THABAT DAN TIDAK SEKALI-KALI FUTUR DI PERJALANAN DAKWAH~

Nik Azrul Nik Kamarudin
Exco Kebajikan dan Kemasyarakatan
Majlis Perwakilan Pelajar 
UPSI



ISLAM DULU,KINI & SELAMANYA

hadis hari ini

fikir sejenak

pengalaman mengajar kedewasaan

UPSI di hatiku

Sunday, January 24, 2010

KEPIMPINAN : ANTARA KUASA DAN PENGARUH

Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera…

Sengaja untuk saya mengambil salah satu tajuk ‘post’ dari blogger terkenal Abu Saif di ruang blognya saifulislam.com. Namun, izinkan untuk saya mengulas dari perspektif sebagai seorang mahasiswa yang memegang status sebagai pemimpin pelajar di universiti ini. Pengalaman sebagai mantan Presiden Persatuan Mahasiswa Sains UPSI, sedikit sebanyak membawa saya kepada realiti sebagai pemimpin.

Benar, memimpin berkait rapat dengan kuasa dan pengaruh. Bagaimana kuasa dan pengaruh kepimpinan itu bisa mencorak sesebuah organisasi yang dinaungi. Walaubagaimanapun, sejauh mana beza antara pengaruh dan kuasa memberi impak dalam menentukan jatuh bangun sesebuah organisasi atau sekelompok masyarakat yang dimpipin itu.

“Kepimpinan yang paling lemah, adalah kepimpinan yang bergantung kepada jawatan dan kuasa”. Saya begitu tertarik dengan ayat yang diolah oleh Ustaz Abu Saif ini. Realitinya memang benar-benar berlaku. Berapa banyak organisasi menjadi lemah serta berpecah belah bila mana seseorang ketua itu memimpin atas dasar semata-mata kerana memegang jawatan tertinggi dalam organisasi tersebut. Namun, pemimpin itu kecundang dalam mewujudkan sebuah pasukan yang bersatu padu dan turut gagal dalam perancangan serta gerak kerja.

Memimpin dengan Pengaruh

Pengaruh sangat memainkan peranan yang penting dalam aspek kepimpinan. Ayuh kita ambil contoh pempimpin teragung kita, Rasulullah SAW. Bagaimana besarnya pengaruh baginda SAW dari sudut akhlak yang membawa kepada keberkesanan dakwah seterusnya menjadi titik tolak kepada kejayaan dalam menubuhkan Negara Islam pertama di dunia iaitu di Madinah.

Baginda diutus sebagai pembimbing seluruh umat manusia sebagaimana firman Allah Subahanahu Wata'ala dalam Surah Al-Anbiyaa' ayat 107 yang tafsirnya :

"Dan tidaklah Kami (Allah) mengutus engkau (Muhammad) melainkan untuk menjadi rahmat bagi seluruh alam semesta."

Sungguh pengaruh merupakan antara faktor terpenting dalam kepimpinan. Kembali kepada kempimpinan di dunia kampus, mahasiswa seharusnya tahu menilai pemimpin yang berpengaruh atau hanya sekadar mengharapkan kuasa yang ada. Pengaruh mampu membawa orang sekeliling untuk sama-sama merasai acuan kempimpinan pemimpin itu, pahit mahupun manis; segalanya dialalui bersama-sama. Pemimpin yang berasaskan kuasa semata-mata hanya mampu mengharapkan kuasa atau jawatan yang ada, bahkan juga kelebihan itu dijadikan batu loncatan untuk mendapatkan sesuatu yang menguntungkan diri sendiri serta puak-puak yang berkepentingan.

Mewujudkan Pemimpin Berkualiti

Kepimpinan dalam konteks masa kini menuntut kebijaksanaan serta daya upaya yang dinamik untuk mencari formula kepada penyelesaian permasalahan umat yang semakin dihimpit cabaran globalisasi.

Berkata Hasan Basri: "Pimpin dan kendalikan jiwa dengan baik, kerana amat liarnya, dan beri ingatlah, kerana dia lekas lupa."

Mendidik pemimpin yang berkualiti dan beristiqamah (konsisten) dengan misi dan visi bukanlah tugas yang mudah dan tidak terletak di bahu sesetengah pihak sahaja. Ia menuntut banyak proses pembelajaran dan pengalaman. Ini kerana keterampilan dan kewibawaan pemimpin amat penting dalam menempatkan diri di kalangan kepimpinan. Selain mempunyai asas keilmuan yang baik, kredibiliti seorang pemimpin juga diukur sama ada memiliki akhlak contoh dan peribadi mulia. Pemimpin yang mempunyai asas ilmu yang baik dan peribadi yang mulia akan melahirkan pengikut yang bijak serta matang menghadapi isu-isu yang timbul. Itulah pengaruh!!!

P/S :- Anda boleh berbalas hujah dengan pendebat dan pemidato, tetapi tiada siapa yang mampu menewaskan akhlaq dan pengaruh.

2 comments:

Norhafizawati said...

salam zirah..tersukan perjuangan dik!!

Norhafizawati said...

salam ziarah dik...teruskan perjuangan!!

Related Posts with Thumbnails