"MAHASISWA PENDIDIK, REALISASI VARSITI"



SUNGGUH AMANAH ITU BERAT 
~SEMOGA DIRI INI TERUS THABAT DAN TIDAK SEKALI-KALI FUTUR DI PERJALANAN DAKWAH~

Nik Azrul Nik Kamarudin
Exco Kebajikan dan Kemasyarakatan
Majlis Perwakilan Pelajar 
UPSI



ISLAM DULU,KINI & SELAMANYA


hadis hari ini

fikir sejenak

pengalaman mengajar kedewasaan

UPSI di hatiku

Monday, January 25, 2010

PRK : SEKRETARIAT PEMILIHAN MPP PERLU LEBIH TELUS

Demam pilihanraya kampus (PRK) akhirnya melanda bumi Ibu Kandung Suluh Budiman ini. Alhamdulillah, saya akhirnya terpilih untuk menjadi calon bagi kerusi umum pada PRK kali ini. Bertanding sebagai calon umum sudah tentu menjanjikan seribu satu cabaran dan halangan yang perlu ditempuh. Segalanya bakal tercatit dalam diari kehidupan seorang mahasiswa pendidik di bumi bertuah UPSI ini.

SOKONGAN & KRITIKAN : KAWAN MAHUPUN LAWAN

Sudah tentu setinggi-tinggi penghargaan buat sahabat-sahabat seperjuangan yang sanggup mengorbankan masa dan mengerah tenaga untuk sama-sama membantu sepanjang sesi pemilihan kali ini yang masih lagi berlangsung sehinggalah tarikh pengundian nanti. Juga terima kasih buat calon-calon lain yang begitu bersemangat berkempen untuk meraih undi bersama-sama 'team' masing-masing.

KEHILANGAN POSTER

Pagi ini, saya diberitakan oleh wakil calon tentang kehilangan poster kempen saya di ruang legar serta sekitar bangunan Fakulti Seni dan Muzik. Dalam hal ini, tujuan saya bukanlah untuk menuduh mana-mana pihak, tetapi apa yang mahu dibangkitkan di sini ialah perkara sebegini sedikit sebanyak menunjukkan lagi kepincangan dalam pengurusan sesi pemilihan MPP kali ini. Ketelusan Sekretariat Majlis Perwakilan Pelajar di bawah kendalian pihak HEP ini boleh dipersoal. Wujud unsur berat sebelah yang jelas terbukti. Sekretariat ini sangat cepat untuk bertindak menghubungi calon-calon tertentu untuk memberi amaran kerana pelbagai kesalahan seperti meletakkan poster yang menghalang poster calon lain, meletakkan poster dua calon berbeza pada tali yang berlainan serta banyak lagi. Sedangkan pada masa yang sama, ada juga calon di pihak yang lain, turut melakukan kesalahan yang sama tidak pula diberi amaran sedemikian. Terdapat unsur 'bias' di sini yang jelas memberi kelebihan kepada calon-calon tertentu sahaja.


ADIL & TELUS

Saya menulis bukanlah kerana melatah akibat kehilangan poster tadi namun, sebagai calon, saya berhak untuk menuntut pihak sekretariat pemilihan agar lebih telus dan adil dalam mengendalikan PRK kali ini. mahasiswa seharusnya didedahkan kepada kejernihan sistem demokrasi di kampus, bukannya terdedah kepada politik kotor yang boleh menghapus keintelektualan mahasiswa seterusnya memberi impak negatif kepada universiti yang tercinta ini.

PEMANTAUAN BERKESAN

Pantauan yang lebih efektif perlu dilakukan dari masa ke samasa oleh sekretariat pemilihan bagi menjamin keharmonian dan keadilan dalam kempen kali ini. Laporan yang diberikan perlulah diteliti terlebih dahulu agar tidak timbul isu condong kepada mana-mana pihak. Ini sangat penting agar kepercayaan yang diberikan mahasiswa pendidik serta warga universiti yang lain kepada sekretariat ini tidak terhakis akibat tindakan yang tidak relevan serta berat sebelah.

Ayuh mahasiswa pendidik! Anda berhak menuntut PRK yang lebih adil dan telus. Guna minda, akal juga hati dalam menilai sejauh mana kehalusan pengendalian PRK kali ini. Buat sekretariat, masih ada waktu untuk membaiki kepincangan yang ada. Jangan sampai ianya dibentang dan dituntut oleh yang berhak di hari pembalasan kelak. Kerana saya tahu, semuanya beragama Islam. Yang hak, tetap hak! Yang salah, tetap salah!

"MAHASISWA PENDIDIK, REALISASI VARSITI"

No comments:

Related Posts with Thumbnails