"MAHASISWA PENDIDIK, REALISASI VARSITI"



SUNGGUH AMANAH ITU BERAT 
~SEMOGA DIRI INI TERUS THABAT DAN TIDAK SEKALI-KALI FUTUR DI PERJALANAN DAKWAH~

Nik Azrul Nik Kamarudin
Exco Kebajikan dan Kemasyarakatan
Majlis Perwakilan Pelajar 
UPSI



ISLAM DULU,KINI & SELAMANYA

hadis hari ini

fikir sejenak

pengalaman mengajar kedewasaan

UPSI di hatiku

Thursday, January 28, 2010

PEMIMPIN PERLU BERKUALITI


"Pemimpin yang ingin memimpin atau dipilih perlulah berkualiti meliputi pelbagai aspek supaya mampu menghadapi pelbagai cabaran masakini yang begitu hebat dan kompleks.

KPI atau kayu pengukur yang digunakan juga perlu menepati keperluan semasa agar sentiasa relevan dan diterima semua peringkat masyarakat dalam mengharungi dunia hari ini yang bergerak tanpa sempadan.

Jikalau seorang yang ingin memimpin sms pun tak tahu guna bagaimana dia hendak berkomunikasi secara cepat dan tepat untuk bersaing dengan lawannya, belum lagi ditambah dengan seruan menguasai ICT dan sebagainya. Tentu lagi haru.

Tetapi apa yang berlaku kini kebanyakkan pemimpin itu dipilih hanya kerana bermain secara 'Play Safe' atau bijak mengampu, yes man dan sebagainya.

Ini hanya merugikan organisasi tersebut yang secara terus memperolehi pemimpin yang tak berkualiti dan secara tidak langsung menyekat peluang pemimpin yang berkualiti meningkat naik bagi membawa gaya kepimpinan yang lebih baik.

Kalau zaman persekolahan dulu ujian atau peperiksaan menjadi penanda aras kejayaan seseorang pelajar itu, maka tiada bezanya di dalam berparti terutamanya di dalam sistem demokrasi yang diamalkan di Malaysia di mana pilihan raya menjadi kayu pengukurnya!"

No comments:

Related Posts with Thumbnails