"MAHASISWA PENDIDIK, REALISASI VARSITI"



SUNGGUH AMANAH ITU BERAT 
~SEMOGA DIRI INI TERUS THABAT DAN TIDAK SEKALI-KALI FUTUR DI PERJALANAN DAKWAH~

Nik Azrul Nik Kamarudin
Exco Kebajikan dan Kemasyarakatan
Majlis Perwakilan Pelajar 
UPSI



ISLAM DULU,KINI & SELAMANYA

hadis hari ini

fikir sejenak

pengalaman mengajar kedewasaan

UPSI di hatiku

Tuesday, January 26, 2010

MENGUNDI TANGGUNGJAWAB MAHASISWA

Bergelar seorang mahasiswa, apatah lagi sebagai mahasiswa pendidik di UPSI ini merupakan suatu tapak atau 'platform' terbaik untuk mempersiapkan diri bagi menghadapi alam pekerjaan serta realiti dunia luar nanti.

PERANAN MAHASISWA
Mahasiswa bukan lagi pelajar sekolah, yang tugasnya hanya belajar untuk menghadapi peperiksaan besar seperti UPSR, PMR & SPM. Sistem peperiksaan di menara gading juga jauh bezanya berbanding di sekolah. Mahasiswa harus berhadapan ujian akhir di setiap akhir semester setelah berkuliah serta bebanan 'assignment' yang turut menyumbangkan markah.

Peranan sebagai mahasiswa bukan sekadar belajar, tetapi peluang memegang 'title' mahasiswa seharusnya digunakan sepenuhnya untuk mengutip pelbagai ilmu bukan akademik seperti kepimpinan, berorganisasi, berprogram yang boleh diperoleh samada secara langsung atau tidak langsung.



Apabila tibanya musim pilihanraya kampus (PRK), perlu menyatakan pendirian masing-masing dengan menunaikan hak sebagai pengundi. Sesi PRK kali ini perlu dimanfaatkan sebaiknya oleh mahasiswa pendidik untuk memilih pemimpin yang sebetulnya layak, berketrampilan dan berani untuk memperjuangkan kebajikan mahasiswa.


DIMENSI BARU MPP

Pemimpin tertinggi mahasiswa di peringkat kampus atau nama rasminya Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) seharusnya tediri daripada insan yang berkarisma dan berpengalaman dalam ilmu kepimpinan dan organisasi. MPP bukan sekadar hanya tahu bergaya dengan ber'blazer' dan berpakaian batik yang hanya sebagai penyeri suasana sahaja, bukan yang hanya tahu menganjurkan minggu suai kenal mahupun pesta konvokesyen; bukan juga yang hanya tahu ke luar negara atas dasar lawatan sambil belajar atau sebagainya lagi. Bahkan, tugas MPP adalah lebih daripada itu. Selain sebagai pejuang kebajikan mahasiswa, MPP juga adalah duta kepada universiti. MPP seharusnya berani memperjuangkan isu-isu peringkat nasional, bukan sekadar yang berlaku di peringkat kampus. MPP perlu berani bersuara dalam menyatakan pendapat samada melalui penulisan dan lain-lain lagi. Isu-isu yang dimainkan biarlah cukup serius serta bersifat global.

Oleh yang demikian, kesempatan dan peluang yang ada untuk mengundi ini perlu digunakan sebaiknya. Ayuh mahasiswa pendidik! Ayuh turun mengundi! Tunaikan hak anda. Pilihlah pemimpin yang benar-benar layak dan bersahsiah tinggi; jangan sekadar memandang paras rupa seseorang calon itu. Berkredibiliti dan berkarisma perlualah ada pada calon yang ingin anda undi. Jangan salah pilih agar tidak menyesal jika timbul pelbagai masalah dan pengabaian tugas apabila kabinet baru MPP dibentuk nanti.

Sekian, salam perjuangan buat mahasiwa pendidik!!!

"MAHASISWA PENDIDIK, REALISASI VARSITI"

No comments:

Related Posts with Thumbnails