"MAHASISWA PENDIDIK, REALISASI VARSITI"



SUNGGUH AMANAH ITU BERAT 
~SEMOGA DIRI INI TERUS THABAT DAN TIDAK SEKALI-KALI FUTUR DI PERJALANAN DAKWAH~

Nik Azrul Nik Kamarudin
Exco Kebajikan dan Kemasyarakatan
Majlis Perwakilan Pelajar 
UPSI



ISLAM DULU,KINI & SELAMANYA

hadis hari ini

fikir sejenak

pengalaman mengajar kedewasaan

UPSI di hatiku

Friday, September 11, 2009

Malam seribu bulan....

"Verily! We have sent it (this Qur'aan) down in the Night of Decree
(Lailatul-Qadr). And what will make you know what the Night of Decree
is? The Night of Decree is better than a thousand months. Therein
descend the angels and the Rooh (i.e. Gabriel) by Allaah's Permission
with all Decrees, Peace! until the appearance of dawn."
Al-Qadr 97 : 1-5

Bismillahirahmanirrahim…

Alhamdulillah.segala puji dan syukur kehadrat Allah Subhanahu wataala yang masih lagi memberikan keizinan kepada hambaNya ini nikmat untuk hidup dalam iman dan Islam dan masih lagi diberikan kesihatan dan kekuatan untuk meneruskan kehidupan seharian dengan sebaiknya.Walaupun tika ni cukup memenatkan.tidak lupa juga selawat dan salam kepada rasul junjungan,kekasih Allah dan seluruh umat Islam yang mengasihi Allah dan rasulnya.yang telah mengorbankan segala jiwa dan raga untuk membawakan nikmat Iman dan Islam ni ke segenap sanubari insan yang bernama manusia di muka bumi ini.

apa khabar ikhwah akhawat sekalian. Alhamdulillah .moga2 semuanya sihat ceria selalu menikmati rahmat dan kasih sayang Allah sepanjang bulan Ramadhan yang dirahmati ni.sekejap jer dah masuk dah kita sekarang di sepuluh terakhir dari bulan Ramadhan ni. Rugi nyer rasanya bila difikirkan hari2 yang sebelum ni tidak dapat digunakan dengan sebaiknya. Peluang yang Allah berikan untuk melipat kali gandakan amal kebajikan kita hingga 700 kali ganda tak dapat dimanfaatkan sepenuhnya dan sebaiknya kerana perkara2 yang mungkin tidak begitu penting untuk dilakukan. Begitu jugaklah dengan amalan2 sunat yang dijanjikan Allah akan diberikan ganjaran seperti pahala amalan fardhu sepanjang bulan yang diberkati ni. Alangkah ruginya kita kan ikhwah. Apapun kita tak sepatutnya membiarkan masa yang ada begitu sahaja ikhwah dengan berfikir saja tentang perkara2 yang berlalu. Perkara yang dah berlaku. Sebaliknya gunakan masa yang masih ada ni untuk terus beramal dan beramal. Berusahalah juga untuk mencari malam yang telah dijanjikan oleh Allah ni, iaitu malam yang lebh baik daripada 1000 malam itulah malam lailatul Qadar. Nilah peluang terkhir yang perlu kita gunakan ikhwah. Moga kita akan deberikan oleh Allah untuk beramal pada malam yang mulia ni insyaAllah…. Sama2 kita berdoa ikhwah.

Lailatul Qadar dalam pencarian….

bila bercakap tentang malam “lailatul Qadr” ni banyaklah ayat2 alQuran dan hadith2 Rasulullah SAW yang menceritakan tentang keutamaan dan kelebihan beramal dimalam ni. Antaranya kelebihannya yang lebih baik daripada seribu bulan dan diampunkan dosa-dosa yang telah lalu bagi mereka yang menghidupkan malam ni dengan iman ….

"Whoever stands in (Prayer) in Lailatul-Qadr out of Eemaan and seeking reward then his previous sins are forgiven." (Bukhari)

Dan banyak lagi kelebihan2 nya yang lain. Bayangkan ikhwah lebih baik daripada seribu bulan. Bersamaan dengan 83 tahun 4 bulan. Umu kita pun belum tentu boleh sampai keangka itu atau tidak. Alangkah beruntungnya kita kalau dapa beribadat pada malam tersebut, walaupun sekejap. Apa lagi kalau dapat menikmatinya setiap tahun. Bersamalah kita berdoa dan mencari malam yang mulia ni. Malam yang padanya diturunkan oleh Allah Al Quran dari luh mahfuz ke baitil Izzah atau langit dunia.


Emmm banyak jugak hadith2 rasulullah yang menganjukan kita mencari malam lailatul qadr ni dari 10 malam terakhir bulan ramadhan dan pada malam yang ganjil seperti 21,23,25,27 dan 29. Ha malam ni dah malam ke 23 cuba ikhwah semua intai2.ntah2 malam ni kot malamNya. Pepun walaupun tak berjumpa dengan malam tu. Tak rugi kalau kita tetap beramal pada malam2 bulan Ramadhan ni.yang pastinya setiap amalan yang dilakukan padanya tetap digandakan olehNya walaupun tak sehebat ganjaran pada malam lailatul Qadr tu. Pepun beramallah ikhwah beramal dan beramallah. Bagi mereka yang berkesempatan bangunkanlah malam2 ni dengan amalan2 bacaan Al Quran dan Qiammulail dan sebagainya kerana Rasulullah sendiri mengejutkan ahli keluarga baginda untuk berqiammulail untuk mencari malam lailatul qadr ni.

"The Prophet SAW used to tighten his waist-wrapper (izaar) - (meaning detached himself from his wives in order to worship, and exerted himself in seeking Lailatul-Qadr), spend the night in worship, and wake the family in the last ten nights." (Bukhari, Muslim)

Moga Allah akan mudahkan dan memilih kita semua dari hambaNya yang diberikan kesempatan dan kekuatan untuk menghidupkan malam lailatul qadr ni insyaAllah…
mudah-mudahan kita semua menjadi salah seorang dari tetamu lailatul Qadr. sesungguhnya pesanan di atas adalah khas untuk insan yang fakir ini dalam mencari kasih sayang Sang Pencipta.Ya Allah tanamkan dalam diri hambamu ini sifat-sifat yang Engkau Muliakan dan hindarkan diri ini dari segala kemungkaran yang membolehkan diri ini lalai dari mengingati Mu..Sesungguhnya diri ini amat merindui dan dahagakan kasih dan sayang dari Mu.Ku memohon seinfiniti keampunan dariMU Ya Rabb.

No comments:

Related Posts with Thumbnails